Fonaments Artístics

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Estructura de l'examen

1. Comentari d'imatge

A partir d’una imatge (pintura, escultura, arquitectura, fotografia, fotograma de cinema), s’han d’extreure les característiques del moviment artístic al qual pertany. Això inclou les característiques formals i temàtiques de l’obra, així com la seva relació amb el context històric i social. Per exemple, si la imatge és El rai de la Medusa, l’anàlisi de les característiques formals (color, pinzellada i composició de l’obra) ens permet associar-la al Romanticisme. La temàtica (drama contemporani, elecció del moment dramàtic del fet) també ens parla del Romanticisme.

A cada opció (A i B) hi haurà dues imatges. L’estudiant haurà de triar-ne una de les dues.

Es proporcionarà informació sobre l'autor, el títol i la data de l'obra.

Puntuació: fins a 3 punts per a una anàlisi completa i precisa.

2. Preguntes breus

Cada model d’examen constarà de 10 preguntes breus, de les quals l’estudiant n’ha de respondre 8. Les preguntes poden incloure qüestions teòriques, com ara la definició breu d'un concepte, les característiques d'un moviment artístic o d'un artista, la identificació d'un context històric, etc. També es poden demanar exemples, que poden incloure la indicació de l'autor, l'obra, la data i el moviment a què pertanyen.

Puntuació: fins a 4 punts (0,5 punts per pregunta.

3. Relacionar llenguatges / moviments artístics

A partir de dues imatges, l'estudiant ha d'identificar i analitzar els elements que tenen en comú. Aquests elements no es limitaran només als aspectes formals, sinó que també inclouran consideracions relacionades amb el context, l'estil, la cronologia i/o el tema. Es podran establir comparacions tant sincròniques com diacròniques, explorant similituds i diferències entre moviments i/o estils artístics diversos.

A cada opció (A i B) hi haurà dues parelles d'imatges diferents per a aquesta pregunta. L'estudiant haurà de triar una de les dues parelles.

Informació proporcionada a l'enunciat: autor, títol i data de les imatges comparades.

Puntuació: fins a 3 punts.

Criteris generals d'avaluació 

1. Continguts

Al comentari i comparació d’obres d’art, l’alumne ha de relacionar la realitat física de l’obra amb el moviment artístic i context històric i social al qual pertany. Cal tenir en compte:

1.1    Cronologia. És fonamental situar l'obra d'art en un context cronològic específic, fins i tot si la data es proporciona en l'enunciat. No n'hi ha prou d’esmentar que l'obra pertany al segle XIX o XX. S’ha de relacionar amb un període històric definit, com ara les primeres avantguardes en el període anterior i posterior a la Primera Guerra Mundial (1914-1918), la Segona Guerra Mundial (1939-1945), entre d'altres.
1.2   Terminologia específic i conceptes bàsics. Es valorarà l'ús adequat de la terminologia específica i l'aplicació dels coneixements teòrics del bloc A dels sabers bàsics, que inclou aspectes històrics, geogràfics i socials de l'art, així com la perspectiva de gènere, en el comentari d'obres d'art concretes.
1.3   Relació de conceptes. No es tracta d'un examen d'Història de l'Art, però es valorarà la capacitat de relacionar els llenguatges artístics. Això serà especialment important si la pregunta requereix relacionar moviments artístics i obres d'art. Simplement descriure els moviments i les obres per separat, com si fossin dos comentaris independents, resultarà en una qualificació mínima.
1.4 Precisió a la resposta. En particular, en les preguntes breus, es valorarà la capacitat d'adaptar-se als continguts específics sol·licitats. Si es requereix un exemple, cal assegurar-se de proporcionar tota la informació necessària, incloent-hi l'autor, el títol, la data i el moviment artístic.

Important: l’alumnat no s’ha de limitar a fer una simple descripció formal dels elements visuals de l’obra. La descripció detallada dels elements visuals ha de ser un mitjà per situar l’obra en un context històric i artístic específic i per relacionar aquests elements amb les característiques generals del moviment, etc.

L’alumne pot partir del comentari concret de l’obra per després relacionar aquests elements amb les característiques del moviment, o al contrari.

2. Expressió escrita i correcció ortogràfica

Tot i que no és un examen de llengua, l’alumnat ha d’escriure sense faltes d’ortografia. Aquestes es penalitzaran. Es considera necessària una bona expressió escrita, ordenada, coherent i sense faltes greus.

Informació addicional de la matèria

Professora designada per la universitat

 

suport