Fonaments Artístics
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Bloc 1. Preguntes breus
Bloc 2. Relacionar llenguatges / moviments artístics
Bloc 3. Preguntes breus
Bloc 4. Identificació i caracterització de moviments artístics
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Bloc 1. Comentari d'una obra d’art (pregunta competencial)
La resposta ha d’incloure una justificació de l’elecció d’una obra d’art entre totes les que se presentin. Aquesta justificació ha d’estar fonamentada en criteris objectius vinculats al mon de l’art. A més, el desenvolupament del comentari ha d’incloure una identificació del moviment o tendència en la que s’inscriu l’obra, una explicació del context histórico-artístic de l’obra i l’artista, una lectura formal en la que els elements de l’obra se relacionin amb les característiques del moviment i unes conclusions on es pot parlar de la repercussió de l’obra o moviment.
A aquest comentari no s’han d’introduir qüestions biogràfiques de l’artista si no afecten de manera directa a l’obra.
El comentari se valorarà fins a 3 punts de la següent manera:
- Justificació de l’elecció: 0,5 punts
- Identificació de l’obra i el moviment en el que s’inscriu: 0,25 punts.
- Desenvolupament del context històrico-artístic: 0,75 punts.
- Anàlisi de les característiques formals de l’obra i relació amb el moviment en el que s’inscriu: 0,75 punts.
- Influències, relacions amb altres obres o artistes: 0,5 punts.
- Conclusions. 0,25 punts.
Les respostes que siguin una mera descripció formal on no se mencioni el moviment ni es faci ús de la terminologia específica es qualificaran amb 0 punts.
Bloc 2. Comparació d’obres
L’estudiant ha de comentar 1 parella d’obres. Si se comenten les dues parelles, únicament se puntuarà la primera.
La resposta ha d’adaptar-se als continguts i format que se sol·liciti a l’enunciat. Ha d’incloure una identificació dels moviments o tendències on s’inscriuen les obres i una comparació del context en el que se desenvolupa cada una de elles i de les seves característiques formals.
S’ha de tenir en compte que la comparació es pot fer entre obres de llenguatges diferents.
El comentari se valorarà fins a 3 punts de la següent manera:
- Identificació de les obres i el moviment en el que s’inscriuen: 0,25 punts.
- Desenvolupament comparatiu del context histórico-artístic de cada una: 0,75 punts.
- Anàlisi de les semblances i diferències formals i contextuals de les dues obres: 1 punt.
- Conclusions: 0,5 punts.
- Adaptació al format: 0,5 punts.
Les respostes que siguin una mera descripció formal i independent de cada una de les obres, sense menció al moviment ni ús de la terminologia específica es qualificaran amb 0 punts.
Bloc 3. Preguntes breus
L’estudiant ha de respondre 4 preguntes.
La resposta ha de ser breu i ajustar-se de forma específica a la pregunta. En el cas que se sol·liciti una definició, aquesta no ha superar les quatre línies. Si la resposta és un terme, s’haurà d’ajustar al vocabulari específic. Si se sol·liciten cronologies, s’han d’aportar dates ajustades al màxim possible.
Cada pregunta se valorarà fins a 0,5 punts de la següent manera:
- Resposta exacta i completa: 0,5 punts.
- Resposta parcial en la que únicament s’ha contestat la meitat (a les que se sol·licita un exemple, si aquest no s’aporta): 0,25 punts.
- Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha apuntat un concepte bàsic: 0,10 punts.
Bloc 4. Identificació i caracterització de moviments artístics
L’estudiant he de respondre una opció de manera íntegra. Si s’identifiquen les obres d’una opció i es descriu el moviment de l’altra, només s’avaluarà la identificació i no es podrà obtenir més d’1 punt.
La part d’identificació d’obres se valorarà fins a 0,5 punts per obra de la següent manera:
- Resposta exacta i completa (autor, títol, data): 0,5 punts.
- Resposta parcial en la que únicament s’han indicat 2 ítems: 0,25 punts.
- Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha apuntat un concepte bàsic: 0,10 punts.
S’acceptaran dates aproximades o dècades. No s’acceptaran respostes que només indiquen el segle.
La part d’identificació i caracterització del moviment se valorarà fins a 0,5 punts per obra de la següent manera:
- Resposta exacta i completa: 1 punts.
- Resposta parcial en la que s’ha identificat correctament el moviment però falten característiques bàsiques: entre 0,75 i 0,25 punts.
- Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha identificat el moviment: 0,10 punts.
Si el moviment no s’identifica o s’identifica de manera incorrecta, l’apartat es puntuarà amb un 0.
Cal explicar les característiques del moviment, no fer un anàlisi de les obres.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista