Fonaments Artístics

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

Bloc 1. Preguntes breus

L’enunciat situarà a l’alumnat en una situació vinculada amb el món de l’art i li oferirà 3 imatges de les que haurà de triar una en funció de la pregunta, justificar la seva elecció i comentar l’obra.
 
Al comentari s’hauran d’explicar les característiques formals i temàtiques de l’obra i s’hauran de connectar amb la corrent artística on s’inclou. També s’ha de posar en relació amb el seu context històric i social. Per exemple, si la imatge és, per exemple, El rai de la Medusa, l’anàlisi de les característiques formals (color, pinzellada i composició de l’obra) fan que la puguem adscriure al Romanticisme. La temàtica (drama contemporani, elecció del moment dramàtic del fet) també ens parla de Romanticisme.
 
La pregunta no tindrà optativitat.
Informació aportada amb les imatges: autor, títol i data.
Puntuació: 3 punts

Bloc 2. Relacionar llenguatges / moviments artístics

A partir de dues imatges s’han de trobar els elements en comú. Aquests no seran només formals sinó també contextuals, estilístics, cronològics i/o temàtics. Poden establir-se comparatives sincròniques o diacròniques en el temps, de moviments i/o llenguatges diferents.
 
La pregunta presentarà dues parelles d’obres. L’alumne n’haurà de triar una parella.
Informació aportada amb les imatges: autor, títol i data.
Puntuació: 3 punts
 

Bloc 3. Preguntes breus

El bloc contindrà 4 preguntes breus. Les preguntes poden demanar qüestions teòriques com una definició breu, les característiques d’un moviment o artista, la identificació d’un context històric, etc. També es pot demanar algun exemple (autor, obra, data i moviment).
 
La pregunta no tindrà optativitat.
Pot haver-hi una imatge a tall d’exemple, no inclosa al llistat d’obres ni identificada.
Puntuació: 2 punts (0,5 per pregunta)
 

Bloc 4. Identificació i caracterització de moviments artístics

L’alumne disposarà de dues imatges que ha d’identificar, tot assenyalant autor, títol i data. A continuació, haurà d’identificar el moviment al que pertanyen i explicar breument les característiques d’aquest. No s’han d’analitzar les obres en concret, sinó que és una pregunta de caire generalista.
 
La pregunta presentarà dues opcions. L’alumne n’haurà de triar una.
Informació aportada amb les imatges: autor, títol i data.
Puntuació: 2 punts (1 per identificació, 1 per caracterització del moviment)

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

Bloc 1. Comentari d'una obra d’art (pregunta competencial)

La resposta ha d’incloure una justificació de l’elecció d’una obra d’art entre totes les que se presentin. Aquesta justificació ha d’estar fonamentada en criteris objectius vinculats al mon de l’art. A més, el desenvolupament del comentari ha d’incloure una identificació del moviment o tendència en la que s’inscriu l’obra, una explicació del context histórico-artístic de l’obra i l’artista, una lectura formal en la que els elements de l’obra se relacionin amb les característiques del moviment i unes conclusions on es pot parlar de la repercussió de l’obra o moviment.

A aquest comentari no s’han d’introduir qüestions biogràfiques de l’artista si no afecten de manera directa a l’obra.

El comentari se valorarà fins a 3 punts de la següent manera:

  • Justificació de l’elecció: 0,5 punts
  • Identificació de l’obra i el moviment en el que s’inscriu: 0,25 punts.
  • Desenvolupament del context històrico-artístic: 0,75 punts.
  • Anàlisi de les característiques formals de l’obra i relació amb el moviment en el que s’inscriu: 0,75 punts.
  • Influències, relacions amb altres obres o artistes: 0,5 punts.
  • Conclusions. 0,25 punts.

Les respostes que siguin una mera descripció formal on no se mencioni el moviment ni es faci ús de la terminologia específica es qualificaran amb 0 punts.

Bloc 2. Comparació d’obres

L’estudiant ha de comentar 1 parella d’obres. Si se comenten les dues parelles, únicament se puntuarà la primera.

La resposta ha d’adaptar-se als continguts i format que se sol·liciti a l’enunciat. Ha d’incloure una identificació dels moviments o tendències on s’inscriuen les obres i una comparació del context en el que se desenvolupa cada una de elles i de les seves característiques formals.

S’ha de tenir en compte que la comparació es pot fer entre obres de llenguatges diferents.

El comentari se valorarà fins a 3 punts de la següent manera:

  • Identificació de les obres i el moviment en el que s’inscriuen: 0,25 punts.
  • Desenvolupament comparatiu del context histórico-artístic de cada una: 0,75 punts.
  • Anàlisi de les semblances i diferències formals i contextuals de les dues obres: 1 punt.
  • Conclusions: 0,5 punts.
  • Adaptació al format: 0,5 punts.

Les respostes que siguin una mera descripció formal i independent de cada una de les obres, sense menció al moviment ni ús de la terminologia específica es qualificaran amb 0 punts.

Bloc 3. Preguntes breus

L’estudiant ha de respondre 4 preguntes.

La resposta ha de ser breu i ajustar-se de forma específica a la pregunta. En el cas que se sol·liciti una definició, aquesta no ha superar les quatre línies. Si la resposta és un terme, s’haurà d’ajustar al vocabulari específic. Si se sol·liciten cronologies, s’han d’aportar dates ajustades al màxim possible.

Cada pregunta se valorarà fins a 0,5 punts de la següent manera:

  • Resposta exacta i completa: 0,5 punts.
  • Resposta parcial en la que únicament s’ha contestat la meitat (a les que se sol·licita un exemple, si aquest no s’aporta): 0,25 punts.
  • Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha apuntat un concepte bàsic: 0,10 punts.
Bloc 4. Identificació i caracterització de moviments artístics

L’estudiant he de respondre una opció de manera íntegra. Si s’identifiquen les obres d’una opció i es descriu el moviment de l’altra, només s’avaluarà la identificació i no es podrà obtenir més d’1 punt.

La part d’identificació d’obres se valorarà fins a 0,5 punts per obra de la següent manera:

  • Resposta exacta i completa (autor, títol, data): 0,5 punts.
  • Resposta parcial en la que únicament s’han indicat 2 ítems: 0,25 punts.
  • Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha apuntat un concepte bàsic: 0,10 punts.

S’acceptaran dates aproximades o dècades. No s’acceptaran respostes que només indiquen el segle.

La part d’identificació i caracterització del moviment se valorarà fins a 0,5 punts per obra de la següent manera:

  • Resposta exacta i completa: 1 punts.
  • Resposta parcial en la que s’ha identificat correctament el moviment però falten característiques bàsiques: entre 0,75 i 0,25 punts.
  • Resposta fragmentaria en la que únicament s’ha identificat el moviment: 0,10 punts.

Si el moviment no s’identifica o s’identifica de manera incorrecta, l’apartat es puntuarà amb un 0.

Cal explicar les característiques del moviment, no fer un anàlisi de les obres.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professora especialista

 

suport