Anàlisi Musical II
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Part 1.a. Discriminació auditiva sense partitura. Qualificable amb 3 punts.
- Consta de tres audicions, cadascuna amb cinc preguntes. Cada resposta correcta té una puntuació de 0,2 punts; cada resposta incorrecta té una penalització de -0,1 punts, i les respostes no contestades tenen una puntuació de 0 punts.
- Cada audició es repetirà dues vegades. El procés de cada audició serà el següent: un minut per llegir les qüestions, reproducció de l’audició per primera vegada, 2 minuts per contestar, reproducció de l’audició per segona vegada i, finalment, 1 minut per acabar de contestar.
Part 1.b. Anàlisi d’un fragment musical. Qualificable amb 4 punts
- Han de triar una opció entre les dues proposades: A (vegeu l'annex 1) o B (vegeu l'annex 2), i fer l’anàlisi formal del fragment proposat a l’opció triada.
- Han d’analitzar, com a mínim, els aspectes següents (aquesta puntuació és la ponderació sobre 10): gènere (0,5 punts), timbre (0,5 punts), ritme (1,5 punts), melodia (2 punts), forma (1 punt), harmonia (2,75 punts), textura (0,5 punts), dinàmica (0,5 punts), i, època a la qual pertany i caràcter (0,75 punts).
- Es valorarà la correcció en l’ús del llenguatge, els coneixements i la seva qualitat, així com l’aplicació terminològica al fragment triat.
- Han de marcar l’opció que triïn: A o B.
Part 2. Terminologia. Qualificable amb 0,6 punts cada resposta correcta. Màxim per les cinc paraules encertades: 3 punts
- Han de definir 5 termes dels 8 proposats. Han de respondre al mateix full i a l'espai assenyalat amb punts. Tota la terminologia que facin servir ha de ser de l'argot musical.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
1.1. Descriure les característiques musicals d’una obra a partir de l’escolta activa i l’estudi de partitures, analitzant-ne els elements constitutius i la funció que tenen en la composició.
1.2. Comparar els elements constitutius i les característiques musicals de diferents obres, establint analogies i diferències entre si, a partir de l’escolta activa i de l’estudi de partitures.
2.1 Distingir els principals gèneres i estils musicals que s’han desenvolupat al llarg de la història. Analitzar els factors que incideixen en l’evolució de les formes musicals.
2.2 Associar les obres analitzades amb un gènere, un estil i un context de creació determinats. Identificar-ne de manera autònoma l’estructura formal i els procediments compositius utilitzats.
3.1 Expressar judicis personals sobre les obres analitzades argumentant l’opinió pròpia i utilitzant una terminologia musical adequada.
3.2 Justificar l’opinió pròpia sobre les obres analitzades, investigant i seleccionant la informació més pertinent a partir de mitjans analògics i digitals.
3.3 Publicar crítiques musicals i comentaris propis en els mitjans disponibles, tant analògics com digitals, respectant els drets d’autor i la propietat intel·lectual.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior al 10 % de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt, d’acord amb els criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia, es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta s’hi deduiran -0,10 punts, fins a un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical, es podrà deduir un màxim de -0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta serà la deducció màxima.
D’acord amb el Reial Decret 534/2024, de 11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
- Annex I. Llistat de fragments
- Annex II. Llistat terminòlogic
- Annex III. Llistat d'audicions recomanades
Professor especialista