Cor i Tècnica Vocal II
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Part A.
a.1) Comentari i anàlisi d’una peça vocal a partir d’un vídeo, que es visualitzarà tres vegades consecutives. S’aportarà la lletra i la traducció, si escau.
a.2) Preguntes de resposta breu a partir de la interpretació anterior, relacionades amb la tècnica vocal i la pràctica de conjunt. De quatre preguntes plantejades, se n’hauran de contestar dues.
Part B.
b.1) Comentari d’una partitura coral, des del punt de vista d’un intèrpret de cor. Es podrà triar entre dues opcions. S’aportarà la partitura.El comentari es durà a terme a partir de qüestions relacionades amb la pràctica de conjunt que un cantaire s’ha de plantejar abans de la interpretació (lectura i estudi de la partitura, identificació de passatges d’especial rellevància o dificultat, qüestions expressives i interpretatives que cal tenir en compte, treball del text…).
b.2) Disseny del muntatge d’un projecte escènic coral a partir de la partitura escollida a l’apartat anterior.
Pel que fa a l’optativitat, les parts a.1) i b.2) seran comunes. A l’exercici a.2) es plantejaran quatre preguntes relacionades amb la peça visualitzada, de les quals se n’hauran de respondre dues. A l’exercici b.1) s’oferiran dues partitures, d’entre els quals se n’haurà de triar una.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Part a. (5 punts)
Es valorarà que l’alumne:
a.1) En el comentari i anàlisi de la peça vocal (3 punts)
- Identifiqui de manera justificada l’estil, el gènere i/o cultura als quals pertany. (1 punt)
- Descrigui la relació entre música i text i la corba de tensions musicals. (0,5 punts)
- Comenti les característiques més rellevants de la interpretació. (1 punt)
- Descrigui l’espai escènic i la posada en escena. (0,5 punts)
a.2) En les preguntes de resposta breu (2 punts)
- Mostri un coneixement profund del contingut exposat. (1 punt)
- Utilitzi apropiadament i amb precisió la terminologia específica. (1 punt)
Part B. (5 punts)
Es valorarà que l’alumne mostri coneixement de les particularitats de les distintes fases necessàries per al muntatge d’un projecte escènic coral, tant en el treball de la partitura (estudi, assajos…), com en el disseny del muntatge d’un projecte escènic amb cor.
b.1) En el comentari de la partitura (2,5 punts), cal que:
- Especifiqui l’estil, gènere i/o cultura i la formació vocal o vocal instrumental per a la qual està escrita. (0,5 punts)
- Identifiqui i comenti les particularitats musicals, expressives, i interpretatives de la partitura. (1 punt)
- Concreti les passes que haurà de seguir individualment per poder interpretar amb èxit la peça. (1 punt)
b.2) En el disseny del muntatge d’un projecte escènic (2,5 punts), cal que:
- Concreti els recursos humans, tècnics, escenogràfics… que caldran. (0,5 punts)
- Planifiqui cronològicament totes les fases del procés. (1 punt)
- Especifiqui i distribueixi raonadament les tasques. (0,25 punts)
- Concreti les directrius d'interpretació i escenificació del conjunt. (0,5 punts)
- Expliqui com es farà l’avaluació de la interpretació. (0,25 punts)
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, de 11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
En el conjunt de l’examen es valorarà la claredat expositiva, l’organització i l’estructura del discurs, la coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels textos produïts, així com la seva presentació. Les mancances o errades en aquests aspectes podran suposar una penalització de fins a 1 punt. Es prescindirà d’aquest darrer criteri en el cas de l’alumnat amb necessitats educatives de suport educatiu per al qual consti aquesta adaptació específica de la prova.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista