Moviments Culturals i Artístics
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L'examen consta de tres blocs per conjugar preguntes de relació i comprensió contextual amb preguntes d'identificació específica d'obres bàsiques.
Bloc 1. Pregunta de desenvolupament (comentari d’una obra d’art)
Format
Es presenta una imatge d’una obra artística. L'alumne farà una anàlisi formal i de continguts d'aquesta obra. L'enunciat aporta la informació relativa a l'autor, el títol i la cronologia específica, i l'alumne n’ha d'explicar el corrent o el moviment artístic i el context històric, social i cultural.
Amb l'objectiu d'atendre l'enfocament competencial, es plantejarà un enunciat derivat d'una situació professional o laboral (per exemple, un gestor cultural que incorpora informació sobre una obra; un comissari d'exposicions que ha de contextualitzar l'obra seleccionada; explicar l'obra en un context docent, etc.). Amb això es pretén que l'alumne demostri habilitats d'anàlisi crítica, contextualització històrica i valoració estètica per aplicar els seus coneixements de manera significativa i actualitzada, incidint en les competències específiques 1 i 3.
Continguts
Es vincula als continguts i sabers bàsics dels blocs B, C, D, E. Principalment, als sabers bàsics vinculats a l’art a l’aire lliure (plein air), primitivisme a les avantguardes, art pobre (art povera), art natura (land art), art pop (pop art), art corporal (body art), videoart, instal·lació i videojoc.
Competències que s'avaluen
Competència específica 1: Analitzar produccions de diferents moviments culturals i artístics des de les avantguardes a l'actualitat, reflexionant de manera oberta i crítica sobre el context històric i els aspectes singulars i comuns, per comprendre el valor de l'art com a representació de l'esperit d'una època.
Competència específica 3: Explorar i valorar els llenguatges i els codis de diferents manifestacions culturals i artístiques des de les avantguardes fins a l’actualitat, identificant i comprenent les seves característiques, referents i intencionalitats, per potenciar les possibilitats de gaudi estètic.
Puntuació: 3 punts (90% contingut, 10% expressió escrita)
Bloc 2. Pregunta de relació i desenvolupament del tema
Format
Es presenten quatre imatges d'obres d'art, dues d'una tendència i dues d'una altra, de manera que l'alumne pot triar el parell relacionat amb un moviment artístic i comentar-lo de manera desenvolupada i destacar-ne determinats aspectes. Informació aportada a l'enunciat: autor, títol i data.
Continguts
Els propis dels blocs A, C, D i E.
Competències que s'avaluen
Competència específica 4: Analitzar l'evolució de l'art i la cultura a la història recent, identificant els diferents àmbits en què es produeixen i manifesten, així com el valor de la innovació i el paper de les tecnologies, per desenvolupar un criteri informat i crític davant del fet artístic que afavoreixi la identificació d’oportunitats de desenvolupament personal, social, acadèmic i professional.
Competència específica 5: Explicar la pràctica cultural i artística com a mitjà d'expressió i comunicació individual i col·lectiu d'idees, opinions i sentiments, a partir d'una anàlisi crítica de diverses manifestacions culturals i artístiques que inclogui també una reflexió sobre el seu impacte ambiental, econòmic i social, per aprofundir en el coneixement de la societat contemporània i promoure el compromís personal amb la sostenibilitat.
Puntuació: 3 punts (90% contingut, 10% expressió escrita)
Bloc 3. Preguntes de resposta breu
Format
Conté tres activitats:
- Identificar tres obres d’art. L'alumne haurà d'indicar l'autor, el títol i la data aproximada de cadascuna.
- Identificar i explicar el moviment en què s'inscriuen les tres obres d'art anteriors. L'alumne haurà d'indicar a quin moviment o corrent pertanyen i fer una explicació breu que n’inclogui les característiques bàsiques.
- Preguntes tipus test. L'alumne haurà de respondre quatre preguntes tipus test vinculades al bloc del temari al qual pertanyen les tres obres.
Continguts
Integra continguts d'un sol bloc de sabers, prioritzant els blocs B, C i D.
Competències que s'avaluen
Competència específica 2: Explicar el valor social del patrimoni, reflexionant sobre el compromís de l'art amb la seva època i sobre la importància de la llibertat d'expressió en produccions culturals i artístiques, per construir una mirada sobre l'art que reconegui, valori i respecti la diversitat cultural.
Competència específica 3: Explorar i valorar els llenguatges i els codis de diferents manifestacions culturals i artístiques des de les avantguardes fins a l’actualitat, identificant-ne i comprenent-ne les característiques, els referents i intencionalitats, per potenciar les possibilitats de gaudi estètic.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Bloc 1. Pregunta de desenvolupament (comentari d'una obra d'art)
L'alumne ha de relacionar la realitat física de l'obra i el moviment artístic al qual pertany, així com el seu context històric i cultural. No s'ha de limitar a fer una simple descripció formal dels elements visuals de l'obra, sinó que aquesta descripció ha de servir per situar l'obra en un context específic. Això inclou la relació dels elements esmentats amb les característiques generals d'un moviment artístic, així com l'establiment de connexions entre obres d'art de llenguatges i cronologies diferents, etc.
L'alumne pot partir del comentari concret de l'obra per després relacionar aquests elements amb les característiques del moviment, o al revés.
1.1 Cronologia. Encara que l'enunciat aporti la data, l'obra s'ha de situar en un context cronològic, artístic i social. No n'hi ha prou a dir que l'obra pertany al segle XIX, XX o XXI, sinó que també és necessari incloure-la en un moviment artístic i relacionar-la amb fets històrics o socials (per exemple: primeres avantguardes, Segona Guerra Mundial (1939-1945), postmodernisme, etc.).
1.2 Relacionar conceptes. Es valorarà la relació entre llenguatges artístics i obres d'art de moviments i/o contextos similars. Aquestes relacions seran imprescindibles si la pregunta ho demana, sobretot en la número 2, en la qual no es tracta de fer dos comentaris independents, sinó d'establir connexions entre les obres. Es valora la capacitat d'integrar la resposta amb la situació proposada competencial en l'enunciat.
1.3 Precisió en la resposta. En les preguntes breus, l'alumne ha de contestar de manera directa, sense circumloquis. La resposta ha d'incloure una identificació del moviment o tendència en què s'inscriu l'obra, una explicació del context historicoartístic de l'obra i l'artista, una lectura formal en la qual els elements de l'obra es relacionin amb les característiques del moviment, i unes conclusions en què l’alumne pot parlar de la repercussió de l'obra o moviment.
En aquest comentari, no s'han d'introduir qüestions biogràfiques de l'artista si no afecten de manera directa l'obra.
Criteris específics (Bloc 1)
El comentari es valorarà amb un màxim de 3 punts i de la manera següent:
- Identificació del moviment en què s'inscriu: 0,25 punts.
- Desenvolupament del context històric, cultural i artístic: 1 punt.
- Anàlisi de les característiques formals de l'obra i relació amb el moviment en què s'inscriu: 1 punt.
- Influències, relacions amb altres obres o artistes: 0,5 punts.
- Conclusions: 0,25 punts.
Les respostes que consisteixin en una simple descripció formal en la qual no s'esmenti el moviment ni es faci ús de la terminologia específica obtindran zero punts.
Bloc 2. Pregunta de relació i desenvolupament del tema
L'alumne ha de comparar i relacionar dues de les obres amb el moviment artístic al qual pertanyen, així com el seu context històric i cultural. No s'ha de limitar a fer una simple descripció formal dels elements visuals de l'obra, sinó que aquesta descripció ha de servir per situar l'obra en un context específic. Això inclou la relació dels elements esmentats amb les característiques generals d'un moviment artístic, així com l'establiment de connexions entre obres d'art de llenguatges i cronologies diferents, etc.
L'alumne pot partir del comentari concret de l'obra per després relacionar aquests elements amb les característiques del moviment, o al revés.
1.1 Cronologia. Encara que l'enunciat aporti la data, l'obra s'ha de situar en un context cronològic, artístic i social. No n'hi ha prou a dir que l'obra pertany al segle XIX, XX o XXI, sinó que també és necessari incloure-la en un moviment artístic i relacionar-la amb fets històrics o socials (per exemple, primeres avantguardes, Segona Guerra Mundial (1939-1945), postmodernisme, etc.).
1.2 Relacionar conceptes. Es valorarà la relació entre llenguatges artístics i obres d'art de moviments i/o contextos similars. Aquestes relacions seran imprescindibles si la pregunta ho demana, sobretot en la número 2, en la qual no es tracta de fer dos comentaris independents, sinó d'establir connexions entre les obres.
1.3 Precisió en la resposta. En les preguntes breus, l'alumne ha de contestar de manera directa, sense circumloquis. La resposta ha d'incloure una identificació del moviment o tendència en què s'inscriu l'obra, una explicació del context historicoartístic de l'obra i l'artista, una lectura formal en la qual els elements de l'obra es relacionin amb les característiques del moviment, i unes conclusions en què l’alumne pot parlar de la repercussió de l'obra o moviment.
Criteris específics (Bloc 2)
El comentari es valorarà amb un màxim de 3 punts i de la manera següent:
- Relació correcta de les obres com a part de la tendència indicada en l'enunciat: 0,25 punts.
- Desenvolupament del context històric, cultural i artístic que les imatges tenen en comú: 1 punt.
- Anàlisi de les característiques formals i de contingut de les obres: 1 punt.
- Influències, relacions amb altres obres o artistes: 0,5 punts.
- Conclusions: 0,25 punts.
Bloc 3. Preguntes de resposta breu
Criteris específics (Bloc 3)
3.1. Identificació
- Si només es dona un element (autor, títol o data): 0,2 per imatge.
- Si es donen només dos elements: 0,4 per imatge.
- Si es donen tots tres: 0,5 per imatge.
- Per a les dates, s'accepten dècades (fins a una inferior o superior).
3.2. Identificació i característiques del moviment
- Identificació del moviment: 0,5 punts.
- Descripció correcta de les característiques: 1 punt.
3.3. Test
Cada resposta correcta suma 0,25 punts. No es penalitzen les respostes incorrectes.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents :
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professor especialista