Matemàtiques II

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

L’exercici de Matemàtiques II constarà de quatre apartats distribuïts de la manera següent:

  • PART A (Bloc C): una pregunta obligatòria.
  • PART B (Bloc A+D): dues preguntes per triar-ne una.
  • PART C (Bloc B): dues preguntes per triar-ne una.
  • PART D (Bloc E): dues preguntes per triar-ne una.

Cada apartat tindrà un valor de 2,5 punts.

En virtut de l'article 13.7 del Reial decret 534/2024, d'11 de juny, pel qual es regulen els requisits d'accés als ensenyaments universitaris oficials de grau, les característiques bàsiques de la prova d'accés i la normativa bàsica dels procediments d'admissió, en alguns apartats, es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques. Aquesta tria no podrà implicar en cap cas la disminució del nombre de competències específiques objecte d’avaluació.

En cas de respondre més preguntes o tasques de les establertes en cada bloc, només es corregirà el que aparegui en primer lloc.

En la puntuació màxima de cada pregunta o tasca estan prevists 0,25 punts per valorar l’expressió correcta dels processos i mètodes utilitzats.

Es permetrà l’ús de calculadores que no siguin programables, ni gràfiques ni amb capacitat per emmagatzemar o transmetre dades. No obstant això, tots els processos conduents a l’obtenció de resultats han d’estar suficientment justificats. Durant el desenvolupament de l’exercici, no es permetrà el préstec de calculadores entre estudiants.

Els criteris de correcció aplicables a la prova són:

  • Les respostes a les preguntes o tasques s’han de realitzar expressant de forma raonada el procés seguit per resoldre-les, amb el rigor i la precisió necessaris, usant el llenguatge, la notació i els símbols matemàtics adequats, i utilitzant arguments, justificacions, explicacions i raonaments explícits i coherents. Es valorarà el grau d’acompliment amb un màxim de 0,25 punts cada exercici.
  • La simple descripció del plantejament, sense que es dugui a terme la resolució de manera efectiva, no és suficient per obtenir una valoració completa de la pregunta o tasca.
  • En les preguntes o tasques en què es demani expressament una deducció raonada, la simple aplicació d’una fórmula no serà suficient per obtenir-ne una valoració completa.
  • Els errors comesos en una pregunta o tasca (per exemple, en el càlcul del valor d’un cert paràmetre) no es tindran en compte en la qualificació dels desenvolupaments posteriors que puguin veure’s afectats, sempre que resultin d’una complexitat equivalent.

Els errors en les operacions aritmètiques elementals es penalitzaran amb un màxim de 0,25 punts en cada pregunta o tasca.

Material que poden dur a la prova: calculadora científica que no sigui ni gràfica ni programable, i regle.

-Format de l'examen -

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

  • 1.1 Manejar diferents estratègies i eines que modelitzen i resolen problemes de la vida quotidiana i de la ciència i la tecnologia, seleccionant les més adequades segons la seva eficiència.
  • 1.2 Obtenir totes les possibles solucions matemàtiques de problemes de la vida quotidiana i de la ciència i la tecnologia, descrivint el procediment utilitzat.
  • 2.1 Demostrar la validesa matemàtica de les possibles solucions d’un problema, utilitzant el raonament i l’argumentació.
  • 2.2 Seleccionar la solució més adequada d’un problema usant el raonament i l’argumentació.
  • 4.1 Interpretar, modelitzar i resoldre situacions problematitzades de la vida quotidiana i de la ciència i la tecnologia, utilitzant el pensament computacional, modificant, creant i generalitzant algoritmes.
  • 5.1 Demostrar una visió matemàtica integrada, investigant i connectant les diferents idees matemàtiques.
  • 5.2 Resoldre problemes en contextos matemàtics establint i aplicant connexions entre les diferents idees matemàtiques.
  • 6.1 Resoldre problemes en situacions diverses, utilitzant processos matemàtics, reflexionant, establint i aplicant connexions entre el món real, altres àrees de coneixement i les matemàtiques.
  • 6.2 Analitzar l’aportació de les matemàtiques al progrés de la humanitat, valorant la seva contribució en la proposta de solucions a situacions complexes i als reptes científics i tecnològics que es plantegen en la societat.
  • 7.1 Representar idees matemàtiques, estructurant diferents raonaments matemàtics.
  • 7.2 Seleccionar i utilitzar diverses formes de representació, valorant-ne la utilitat per compartir informació.
  • 8.1 Mostrar organització en comunicar les idees matemàtiques, emprant el suport, la terminologia i el rigor apropiats.
  • 8.2 Reconèixer i emprar el llenguatge matemàtic en diferents contextos, comunicant la informació amb precisió i rigor.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents :
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professora especialista

 

suport