Història d'Espanya
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
A.2. Definir quatre conceptes, personatges o esdeveniments.
A.3. Explicar les semblances i/o diferències entre dos conceptes, esdeveniments o personatges.
A.4. Ordenar cronològicament, de més antic a més recent, quatre conceptes, personatges o esdeveniments d’èpoques diferents.
B.1. ENQUADRAMENT/ANÀLISI: indicació del tipus de font (classificació), localització cronològica, descripció del del contingut (idees principals), etc. (1,5 punts).
B.2. RESPOSTES A LES PREGUNTES DEL COMENTARI GUIAT, amb al·lusions al document (1,5 punts).
A efectes del curs 2025-26 es prioritzaran els sabers bàsics corresponents als Blocs B (L’ESPANYA I LES ILLES BALEARS DEL SEGLE XIX) i C (L’ESPANYA I LES ILLES BALEARS DEL SEGLE XX) així com els sabers transversals del currículum propi (BOIB 103, 4 d'agost de 2025). La presència del bloc A (DELS POBLES PREROMANS A L’ESPANYA DEL SEGLE XVIII) estarà circumscrita aquest curs a la qüestió A 4. Es procurarà que dins la selecció de les preguntes de la resta dels apartats hi hagi un equilibri entre els períodes 1808-1923 i 1923-2023 i també una presència adient dels aspectes políticoinstitucionals, socials, econòmics, culturals, etc, de la perspectiva de gènere i de l’àmbit geogràfic de les Illes Balears.
Criteris d'avaluació
Criteris generals d'avaluació
- Coneixement global de la matèria i capacitat de síntesi.
- Capacitat analítica i no merament descriptiva. Així, per exemple, en les preguntes de qüestions polítiques, es valorarà de manera especialment positiva la capacitat d’indicar els trets fonamentals de cada programa polític, constitució, etc. (divisió de poders, programa econòmic, etc.).
- Cal analitzar les causes i conseqüències de les qüestions tractades.
- Capacitat de contextualització: indicació de la cronologia i l’espai, personatges més transcendents i altres aspectes que tinguin relació amb la pregunta o el text.
- Ús de vocabulari específic, correcte i rigorós, com també definició clara dels conceptes.
- Claredat expositiva i absència de contradiccions.
- Capacitat de concreció.
- Al marge de les preguntes específiques relatives a les Illes Balears, es valorarà al llarg de tota la prova de manera especialment positiva la incorporació de referències a la història de les Illes, com també la capacitat de relacionar el tema o fenomen tractat amb la situació europea.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Criteris específics
A. Qüestions (1 punt cada qüestió).
A.1. En el cas de les preguntes de resposta breu, l’alumne ha de respondre amb ordre, claredat i correcció gramatical. En el cas dels esquemes, es poden utilitzar diversos formats. S’aconsella una extensió d’unes 6-10 línies.
A.2. Cada definició pot ser qualificada amb fins a 0,25 punts. Les respostes tindran una extensió d’entre una i tres línies, aproximadament.
A.3. Es valoraran tant les semblances com les diferències i la referència al context històric. S’ha d’establir amb claredat la comparació entre els termes proposats, sense limitar-se a definir-los o descriure’ls separadament. No es podrà avaluar positivament aquesta pregunta si no es relacionen ambdós conceptes, esdeveniments o personatges. S’aconsella una extensió d’unes 6-10 línies.
A. 4. S’ha d’indicar de manera clara l’ordre cronològic, de més antic a més recent, dels quatre conceptes, personatges o esdeveniments corresponents al Bloc temàtic A (DELS POBLES PREROMANS A L’ESPANYA DEL SEGLE XVIII). Si l’ordre és correcte la qüestió es puntuarà amb 1, si hi ha alguna errada es puntuarà amb 0.
Es valorarà la utilització adequada del vocabulari històric en totes les qüestions. En el cas dels apartats A1 i A3, la incorporació de referències a la història de les Illes Balears es valorarà amb +0,25.
B. Comentari de font històrica
B.1. 1,5 punts. Generalment caldrà identificar l’autor, destinatari, tipus de document (si és un text, indicar si és de tipus jurídic, epistolar, historiogràfic, literari, memòries, etc.; si és un document gràfic si es tracta d’una pintura, una fotografia, una caricatura, etc.) i període històric a què fa referència. S’haurà de descriure breument el contingut amb el vocabulari històric precís i indicar-ne les idees principals.
B.2. 1,5 punts. L’alumne ha de respondre la pregunta o les preguntes concretes i haurà de fer referència a la font (citacions de fragments entre cometes acompanyats d’explicació, perífrasis per al·ludir al text, descripció d’algun aspecte si es tracta d’una imatge, etc.).
Es valorarà de manera molt positiva la capacitat d’abordar amb sentit rigorós i crític el material objecte d’anàlisi. La incorporació de referències a la història de les Illes Balears es valorarà amb +0,5 punts.
C. Tema
L’alumne ha d’exposar el tema amb claredat, síntesi, correcció gramatical. Es valorarà positivament l’ordre de l’exposició, que serà, preferiblement cronològic. Ha d’indicar els fenòmens fonamentals, els personatges concrets amb els seus noms i la localització cronològica amb dates precises. La incorporació de referències a la història de les Illes Balears es valorarà amb +0,5 punts.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
L'assignatura no requereix que es porti cap material especial.
Professor especialista