Física

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

L’examen constarà de cinc preguntes: una de camp gravitatori, una de camp elèctric, una de camp magnètic, una de vibracions i ones (aquest bloc inclou òptica) i una del bloc de física relativista, quàntica, nuclear i de partícules. La puntuació de les quatre primeres preguntes serà de 2 a 2,5 punts. La puntuació de la cinquena pregunta serà d’1 a 1,5 punts. Les preguntes tindran apartats, cada un dels quals amb la seva puntuació.

Hi ha d’haver una pregunta competencial obligatòria. Aquesta pregunta serà de camp gravitatori, camp elèctric o camp magnètic, i serà la número 1 de l’examen. Pot tenir apartats i tots són obligatoris.

Les preguntes número 2, 3, 4 i 5 tindran almenys un apartat obligatori i almenys un d'opcional. Per exemple, una pregunta es pot presentar amb tres apartats. Cada alumne ha de respondre l’apartat a) i pot triar respondre l’apartat b) o l’apartat c). Si un alumne contesta els dos apartats opcionals, només es corregirà el primer que hagi començat en el full de resposta.

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

  1. S'ha de justificar la resposta sempre. La valoració d'una resposta pot ser zero, encara que la solució donada sigui correcta, quan el corrector consideri que s'havia de justificar l'obtenció de la resposta i la justificació no s'hagi donat o sigui incorrecta.
  2. En la resolució de problemes, es valorarà el plantejament correcte, clar i raonat. En la redacció de respostes, es valorarà la correcció, la precisió i la claredat del text.
  3. Quan la resposta a un enunciat hagi de ser un resultat numèric, es valorarà:
    1. La correcció del valor donat com a solució.
    2. La presència i la correcció de les unitats del valor solució en el sistema internacional d'unitats.
  4. Quan els criteris de correcció específics de les preguntes estableixin la resta de punts per incorreccions (per exemple, perquè les unitats d'un resultat numèric són incorrectes o no s'han indicat), la valoració mínima que pot tenir una pregunta és de 0 punts: si la nota d'una pregunta arriba a ser negativa, es pot posar en la correcció, però, en el còmput de la nota de l'examen, es comptabilitzarà com a zero.
  5. Amb els enunciats de l'examen es lliurarà un formulari, que contindrà constants físiques i algunes dades. Amb els enunciats de l’examen, es lliuraran les constants necessàries per resoldre’n els exercicis.
  6. Si les unitats de totes les dades s'expressen en el sistema internacional d'unitats al començament de la resolució d'un problema numèric, no es restaran punts perquè hi hagi resultats pel mig de la resolució sense unitats. En el resultat final, s'aplicaran els punts 3 i 4.
  7. Els apartats d'un enunciat que en tingui es corregiran independentment. Els apartats que necessitin el resultat numèric d'un apartat anterior per resoldre's es corregiran assumint que el resultat numèric de l'apartat anterior és correcte, tant si ho és realment com si no.
  8. Els problemes inacabats es valoraran en la mesura que compleixin alguns dels criteris particulars indicats per a cadascun.
  9. Es pot dur un regle i es pot utilitzar calculadora científica, però no s’autoritza l’ús de les que portin informació emmagatzemada o puguin transmetre-la.
  10. Si s’ha de resoldre una equació de segon grau i es fa amb calculadora, no fa falta redactar les operacions de la resolució de l’equació, però s’hi ha d’indicar explícitament «L’equació de segon grau s’ha resolt amb la calculadora».
  11. La resolució dels problemes d’òptica geomètrica s’ha de fer amb el criteri DIN, i al començament de la resolució s’escriurà explícitament «S’usa el criteri de signes DIN».

S’establiran puntuacions per a les diferents parts de la resolució o la resposta de cada pregunta.

Es penalitzarà:

  • 0,1 punts sobre 10 per no posar les unitats del resultat o que les unitats no siguin les de la variable.
  • 0,1 punts sobre 10 per error d’una potència de 10 en el resultat.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professor especialista

 

suport