Disseny

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

A. Concepte, història i camps del disseny

  • El disseny, les seves classificacions i camps d’aplicació.
  • Evolució històrica del disseny. Concepte i teories del disseny. Artesania i industrialització.
  • Tendències, períodes i principals escoles i figures més representatives en el camp del disseny. La presència de la dona en l’àmbit del disseny.
  • Disseny, ecologia i sostenibilitat. El disseny en la societat de consum.
  • Aportacions de l'ecodisseny a la solució dels reptes socioambientals.
  • Disseny inclusiu.
  • La diversitat com a riquesa patrimonial.
  • Aportació de les cultures no occidentals al cànon del disseny universal. L’apropiació cultural.
  • Fonaments de la propietat intel·lectual. La protecció de la creativitat. Patents i marques.

B. El disseny: configuració formal i metodologia

  • Disseny i funció.
  • El llenguatge visual. Elements bàsics: punt, línia, pla, color, forma i textura.
  • Sintaxi de la imatge bidimensional i tridimensional.
  • Ordenació i composició modular.
  • Dimensió semàntica del disseny.
  • Procés i fases del disseny. La metodologia projectual.
  • Processos creatius en un projecte de disseny.
  • Estratègies d’organització dels equips de treball.

C. Disseny gràfic

  • Funcions comunicatives del disseny gràfic.
  • La tipografia, principals famílies, llegibilitat, propietats i usos en el disseny.
  • El disseny gràfic i la composició.
  • Processos i tècniques de disseny gràfic.
  • La imatge de marca: el disseny corporatiu.
  • Disseny editorial. La maquetació i composició de pàgines.
  • El disseny publicitari. Projectes de comunicació gràfica.
  • La senyalística i les seves aplicacions.

D. Disseny tridimensional

  • Disseny de producte. Tipologies d’objectes en el disseny volumètric.
  • Sistemes de representació i estructures compositives aplicats al disseny de producte.
  • Antropometria, ergonomia i biònica aplicades al disseny.
  • Disseny de producte i diversitat funcional.
  • Materials, textures i colors. Sistemes de producció i la seva repercussió en el disseny.
  • L’embalatge: del disseny gràfic al disseny del contenidor del producte tridimensional. Iniciació al seu desenvolupament i tècniques de producció.
  • Disseny d’espais. Organització de l’espai habitable, públic o privat. Distribució d’espai i recorreguts.
  • Elements constructius. Principis d’il·luminació. Disseny d’espais interiors.
  • Percepció psicològica de l’espai.
  • El disseny inclusiu d’espais.

Competències específiques

1. Identificar el concepte i els fonaments del disseny a partir de l’anàlisi crítica de diversos productes de disseny bidimensional i tridimensional, per aprofundir en la comprensió, tant de la complexitat dels processos i eines que intervenen, com de la dimensió simbòlica i semàntica dels seus llenguatges i del valor de la diversitat patrimonial.

Estructura de l'examen

Els criteris generals i específics d’avaluació i correcció que a continuació es presenten es fonamenten en el bloc de sabers bàsics que recull el Decret 33/2022, d’1 d’agost, de la matèria de Disseny.

Els blocs de sabers es reflectiran en l’abordatge i el compliment de l’exercici, aplicant-hi les habilitats de creació, innovació, etc. D'aquesta manera, els coneixements, destreses i actituds s'apliquen de manera interrelacionada en la planificació i la resolució de l’exercici. El disseny implica precisament un treball competencial i interdisciplinari, d’interacció de sabers i de connexió de disciplines.

MATRIU DE L’ENUNCIAT

  • Model únic d’enunciat.
  • Preguntes amb optativitat.
  • Cada opció inclou fotografies orientatives.
  • Suport: els exercicis es realitzen en fulls DIN A3.
  • Durada: 1 hora i mitja.
  • Qualificació: cada examen es valora sobre 10 punts.

Material

L’alumnat ha de dur el material en funció de les seves preferències i les restriccions específiques per a cada matèria. En la matèria de Disseny, no és possible fer servir les tres dimensions.  

VALORACIÓ

Es valorarà cada un dels elements tècnics i formals específics requerits a l'enunciat. És aplicable el domini del full, l’ordre i la distribució dels continguts, les proporcions entre els elements, la mida dels dibuixos i l'expressió escrita correcta.

Criteris de qualificació específics

  • Coneixement dels processos i mètodes de projecció (pluja d’idees, esquemes, esbossos i presentació final).
  • Relació entre forma i funció (finalitat funcional i comunicativa).
  • Idoneïtat del material (impacte sobre l'entorn, ergonomia, accessibilitat i seguretat per a les persones).
  • Adequació de la configuració formal de disseny (disseny editorial, embalatge -envasos i embolcalls-, disseny corporatiu, tipografia…).
  • Organització de la informació.
  • Proporcionalitat, grandària o escala.
  • Solucions imaginatives, justificades i adequades a la funció requerida.
  • Creativitat i originalitat.
  • Qualitat tècnica del procés de disseny.
  • Generació d’alternatives prèvies al desenvolupament de l’opció escollida.
  • Plantejament inicial de la proposta final, sense acabar.
  • Netedat i organització espacial del full i de la imatge que es planteja a l’exercici.
  • Correcta relació entre la terminologia específica emprada i el resultat assolit.
  • Coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica.

Criteris generals i puntuació

  1. Explicació del procés i adequació de la terminologia. (2 punts)
  2. Generació d'alternatives (mínim, 3 esbossos). (2,5 punts)
  3. Elecció i desenvolupament d'una alternativa. (2 punts)
  4. Adequació de la idea a l'encàrrec. (2 punts)
  5. Claredat i organització en el suport en paper. (1,5 punts)

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

Criteris d’avaluació — Competència específica 1

1.1 Reconèixer la relació entre les formes i les funcions en objectes de disseny bidimensionals o tridimensionals, percebent-los com a productes susceptibles de transformacions i millores.
1.2 Explicar en els objectes de disseny les dimensions simbòliques i semàntiques pròpies del seu llenguatge, identificar-ne els elements sintàctics i constitutius amb actitud receptiva i respectuosa.

2. Reflexionar sobre els orígens, principis i funcions del disseny. Comparar i analitzar produccions d'èpoques, estils i àmbits d’aplicació diversos per valorar-ne de manera crítica l'impacte mediambiental, social i cultural.

Criteris d’avaluació — Competència específica 2

2.1 Identificar les característiques fonamentals dels principals moviments, corrents, escoles i teòrics relacionats amb el disseny. Comparar productes de disseny de contextos geogràfics, històrics i socials diversos, i reflexionar de manera crítica sobre les aportacions de les dones i de les cultures no occidentals.
2.2 Analitzar de manera crítica les solucions de disseny vinculades a un mateix problema. Reflexionar sobre el l'impacte que tenen en l’entorn i establir arguments que promoguin una consciència compromesa amb el medi ambient i el disseny sostenible.

3. Analitzar de manera crítica i rigorosa diferents configuracions formals, compositives i estructurals presents en el disseny de productes. Identificar-ne els elements plàstics, estètics, funcionals i comunicatius per enriquir les seves pròpies produccions i formar-se una opinió.

Criteris d’avaluació — Competència específica 3

3.1 Reconèixer les estructures formals, compositives i estructurals en objectes i productes de diferents àmbits del disseny. Analitzar els processos i mètodes utilitzats per desenvolupar-los, així com les finalitats funcionals i comunicatives de les quals parteixen i l'impacte que tenen en aspectes com ara la inclusió, la sostenibilitat i el consum responsable.
3.2 Analitzar les relacions compositives en diferents productes de disseny. Identificar-hi els elements bàsics del llenguatge visual i explicar l'impacte que tenen en aspectes com la inclusió, la sostenibilitat i el consum responsable

4. Planificar projectes de disseny individuals i col·lectius. Seleccionar amb criteri les eines i els recursos necessaris per proposar i analitzar críticament solucions creatives en resposta a necessitats pròpies i alienes.

Criteris d’avaluació — Competència específica 4

4.1 Planificar creativament projectes de disseny individuals o col·lectius. Establir objectius en funció de l’impacte de comunicació cercat, programar les fases del pla de desenvolupament, seleccionar amb criteri les eines i els recursos, i prioritzar la sostenibilitat.
4.2. Participar activament en l’organització adequada dels equips de treball en els projectes de disseny col·laboratiu. Identificar les habilitats requerides i repartir i assumir les tasques amb criteri.
4.3. Avaluar les propostes de planificació pròpies i alienes de manera crítica i argumentada. Analitzar-ne l'adequació a l’impacte de comunicació que se cerca.

5. Desenvolupar propostes personals i imaginatives a partir d’idees o de productes preexistents, tenint en compte la propietat intel·lectual, per respondre amb creativitat a necessitats pròpies i alienes, i potenciar l’autoestima i el creixement personal.

Criteris d’avaluació — Competència específica 5

5.1 Projectar solucions de disseny innovadores en resposta a necessitats personals o d’expressió pròpies a partir d’idees o productes preexistents.
5.2 Avaluar críticament les propostes de disseny personals. Valorar-ne la coherència i adequació, i tenir en compte el respecte a la propietat intel·lectual, tant l’aliena com la pròpia.

6. Crear productes de disseny responent amb creativitat a necessitats concretes, incloses les del disseny inclusiu i les relatives a la sostenibilitat, i tenitn cura de la correcció tècnica, la coherència i el rigor de la factura del producte per potenciar una actitud crítica i responsable que afavoreixi el desenvolupament personal, acadèmic o professional en el camp del disseny. 

Criteris d’avaluació — Competència específica 6

 6.1. Realitzar projectes elementals de disseny gràfic, disseny industrial o disseny d’espais habitables, de manera individual i col·lectiva. Aplicar solucions creatives en l’elaboració d’un producte innovador, i tenir en compte les implicacions socials, econòmiques i de transformació que té, així com els aspectes relacionats amb la propietat intel·lectual.
6.2 Avaluar de manera crítica i argumentada treballs de disseny propis i aliens. Valorar-ne tant la selecció coherent i adequada de recursos tècnics, com el rigor i la correcció en l’aplicació de les tècniques d’execució, de desenvolupament i presentació del producte, a més del grau d’adequació a l’impacte de comunicació que se cerca i el respecte a la propietat intel·lectual.
6.3 Identificar les possibilitats d’intervenció del disseny inclusiu en diferents àmbits de l’activitat humana, posant en valor els projectes innovadors i transformadors de la societat.
6.4 Realitzar col·lectivament un projecte de disseny inclusiu. Prioritzar-ne l'adequació a una o diverses diversitats funcionals concretes, utilitzar de manera creativa les configuracions formals i argumentar les decisions preses.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professora especialista

 

suport