Dibuix Tècnic Aplicat a les Arts Plàstiques i al Disseny II

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Competències  específiques  (RD 243-2022 )

Competència específica 1
  1. Identificar i explicar la presència de formes i relacions geomètriques en l'art i el disseny; comprendre el motiu o la intencionalitat amb què s'han utilitzat.
Competència específica 2
  1. Dissenyar patrons i mosaics aplicant les transformacions geomètriques al disseny de patrons i mosaics.
  2. Dissenyar formes creatives emprant tangències, enllaços i corbes còniques.
Competència específica 3
  1. Dibuixar, en les perspectives isomètrica i cavallera, formes volumètriques incorporant-hi corbes.
  2. Dissenyar espais o escenografies aplicant la perspectiva cònica, representant els llums i les ombres dels objectes continguts i reflexionant sobre el procés realitzat i el resultat obtingut.
Competència específica 4
  1. Projectar, de manera individual o en grup, un disseny senzill. Comunicar-ne de manera clara i inequívoca la forma i les dimensions mitjançant l'ús de la normalització, aplicant estratègies i destreses que agilitin el treball col·laboratiu.
Competència específica 5
  1. Realitzar i presentar projectes aprofitant les possibilitats que les eines de dibuix vectorial aporten als camps de disseny i art.

A. Geometria, art i entorn

  • Composicions modulars en el disseny gràfic, objectes i espais.
  • Geometria i il·lusions òptiques a l'art i al disseny.
  • Les corbes còniques a la natura, a l'entorn, a l'art i al disseny.
  • La representació de l'espai en el disseny i art contemporani.
  • Transformacions geomètriques aplicades a la creació de mosaics i patrons. Traçat amb eines digitals i sense.
  • Enllaços i tangències. Aplicació al disseny gràfic mitjançant traçat manual i digital.

A.1.  Resol correctament problemes concrets de geometria plana inclosos als sabers bàsics.
A.2.  Traça i construeix mosaics aplicant correctament enllaços i tangències.
A.3.  Es capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions.

B. Sistemes de representació de l'espai aplicat

  • Representar la circumferència i sòlids senzills en la perspectiva isomètrica i cavallera. Aplicar-los al disseny de formes tridimensionals.
  • Estructures polièdriques. Els sòlids platònics. Aplicació a l'arquitectura i al disseny.
  • Aplicacions de la perspectiva cònica, frontal, obliqua i de quadre inclinat al disseny d'espais i objectes. Representació de llums i ombres.

B.1.  Resol correctament problemes concrets de les perspectives cilíndriques incloses als sabers bàsics.
B.2.  Resol correctament problemes concrets de sistema axonomètric, ortogonal i oblic inclosos als sabers bàsics
B.3.  Resol correctament problemes concrets de políedres platònics inclosos als sabers bàsics.
B.4.  Resol correctament problemes concrets de perspectiva cònica inclosos als sabers bàsics.
B.5.  Traça i construeix correctament les solucions sense eines digitals.
B.6.   És capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions.

C. Normalitzar i dissenyar projectes

  • Fases d'un projecte de disseny: del croquis al plànol de taller.
  • Representació d'objectes mitjançant les vistes fitades. Talls, seccions i trencaments.

C.1. Realitza correctament croquis d'alçat, planta i perfil a partir de vistes tridimensionals de peces o objectes senzills.
C.2.  Realitza correctament perspectives isomètriques o cavalleres de peces o objectes senzills a partir de les vistes en alçat, planta i perfil o plans de muntatge.
C.3.  Acota correctament vistes en alçat, planta i perfil de peces o objectes senzills.
És capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions.

D. Eines digitals per al disseny

  • Dibuix assistit per ordinador aplicat a projectes d'art i disseny.

D.1.  Comprèn les construccions gràfiques realitzades mitjançant mitjans digitals per interpretar-les en la resolució de problemes.

Estructura de l'examen

 La prova consistirà en un únic exercici en què es pot obtenir una puntuació màxima de 10 punts. Es dividirà en tres blocs:  

Segons l'art.13, punt 7, del Reial decret 534/2024, d'11 de juny, en cada matèria es lliurarà un únic model d'exercici. Això no obstant, si s'estima convenient, en alguns apartats, es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques.
La prova de Dibuix Tècnic aplicat a les Arts Plàstiques i Disseny II tindrà 3 blocs.
Als blocs 1 i 2 especificats a continuació, hi haurà la possibilitat de triar entre dues preguntes cada vegada (dues al bloc 1 i quatre al bloc 2), que no disminuiran en cap cas el nombre de competències específiques objecte d'avaluació. De manera específica:

Bloc 1. GEOMETRIA I DIBUIX TÈCNIC (30% sobre el total)  (Geometria plana aplicada al disseny)

  • 3 punts - A triar entre la pregunta 1 i 2

Bloc 2. SISTEMES DE REPRESENTACIÓ (30% + 20% = 50% sobre el total) (perspectiva cònica + sistema axonomètric)

  • 3 punts perspectiva cònica - A triar entre la pregunta 3 i 4
  • 2 punts sistema axonomètric - A triar entre la pregunta 5 i 6

Bloc 3. DOCUMENTACIÓ GRÀFICA I PROJECTES (20% sobre el total) (acotació)

  • 2 punts - pregunta 7

El format de l'examen permet que les solucions gràfiques càpiguen totalment al full de paper aportat.

Esquema de la prova

esquema

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

 (Art.13, punt 10, del Reial decret 534/2024, d'11 de juny)  (comuns per als blocs A, B i C)

  • Adequació de la solució plantejada al que sol·licita l'enunciat. Les solucions han de respondre de forma concreta a les especificacions requerides.
  • Presentació del resultat. Les solucions s'han d'executar amb netedat i claredat gràfica. Els valors i gruixos de línia han de ser adequats i han de permetre distingir clarament entre línies auxiliars per a la realització dels exercicis i el resultat final.
  • Coherència i correcció. Les solucions han d'utilitzar correctament la nomenclatura de punts, rectes, plànols, i qualsevol element gràfic que s'inclogui a la solució que necessiti ser identificat.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Es pot fer servir paral·lex i poliedres. L'examen s'ha de resoldre fent servir llapis amb valors de línia i dureses adequades. Els resultats finals es poden remarcar o destacar amb tinta.

Professor especialista

 

suport