Dibuix Artístic II
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’examen constarà d’un exercici de representació de 10 punts.
DESCRIPCIÓ DE L’EXERCICI
La prova consistirà a resoldre un dels dos blocs:
- A. A partir d'un model, fer un dibuix monocrom en escala de grisos.
- B. Fer una reinterpretació en funció d'un estil o jugant amb elements orgànics, geomètrics, industrials i naturals.
MATERIAL
Material que s'haurà d'usar, aportat per l'alumne:
- Full DIN A3, adequat a la tècnica que s'ha d'usar.
- BLOC A: tècnica a triar entre grafit, retolador o bolígraf.
- BLOC B: tècnica a triar entre grafit, retolador, bolígraf, llapis de colors, aquarel·la o tinta xinesa.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Bloc A. El dibuix haurà de representar la composició o el model tenint en compte que, en la qualificació de l’exercici, es valoraran els aspectes següents:
Comprensió i representació de l'espai (4 punts)
- Proporció. Hi ha precisió en la representació de les relacions de mida i distància entre els elements de l'espai dibuixat. (1 punt)
- Perspectiva. Té la capacitat de representar l'espai tridimensional en una superfície bidimensional mitjançant l'ús de la perspectiva lineal o atmosfèrica. (1 punt)
- Profunditat. Té la capacitat de crear una sensació de profunditat en el dibuix mitjançant l'ús de tècniques com la superposició i la gradació tonal. (1 punt)
- Composició de l'espai. Té una bona organització i distribució a l'interior de l'espai del dibuix, incloent-hi la seva relació amb els marges i l'ús de l'espai negatiu. (1 punt)
Tractament del clarobscur (4 punts)
- Contrast. Mostra un contrast efectiu entre les àrees clares i fosques del dibuix que ajudi a definir la forma i la profunditat. (1 punt)
- Volum. Ha utilitzat el clarobscur per suggerir la tridimensionalitat dels objectes representats. (1 punt)
- Direcció de la llum. Mostra clarament d'on ve la llum. (1 punt)
- Gradacions tonals. La transició entre les àrees clares i fosques del dibuix és suau, sense canvis bruscos o poc naturals. (0,5 punts)
- Textura dels materials. Ha utilitzat el clarobscur per suggerir la textura dels materials representats en el dibuix. (0,5 punts)
Adequació tècnica i formal (2 punts)
- Precisió tècnica. Mostra habilitat en l'aplicació precisa de les tècniques de dibuix, incloent-hi el control dels mitjans gràfics i la capacitat per representar detalls amb precisió. (1 punt)
- Coherència formal. Mostra consistència i la integritat formal de l'obra, incloent-hi l'harmonia entre els diferents elements visuals, la relació espacial i l'organització en el suport. (1 punt)
Bloc B. Es valoraran els aspectes següents:
Ús expressiu dels mitjans gràfics (4 punts)
- Línia i traç. Mostra varietat i la qualitat dels tipus de línies utilitzades en el dibuix, incloent-hi l'expressivitat i la precisió. (1 punt)
- Textura. Utilitza els mitjans gràfics per crear una sensació de textura en el dibuix. (1 punt)
- Tècniques de dibuix. Mostra habilitat en l'ús de diverses tècniques de dibuix, com ara el puntejat, el difuminat, el tramatge, entre d'altres. (1 punt)
- Opció policrom/monocrom. L'ús del policrom o el monocrom té una finalitat expressiva, incloent-hi la combinació de colors, tons, la saturació i la seva relació amb altres elements visuals. (1 punt)
Creativitat, apropiacionisme i representació de l'imaginari personal (3 punts)
- Originalitat. És capaç de generar idees i representacions visuals innovadores. Té la capacitat de crear noves associacions i solucions significatives. (1 punt)
- Apropiacionisme. Hàbil ús i reinterpretació d'elements, té capacitat per integrar referents artístics en la pròpia obra d'una manera personal i significativa. Demostra la comprensió i el domini dels referents artístics utilitzats. (1 punt)
- Expressió personal. Utilitza el dibuix com a mitjà per expressar les pròpies emocions, experiències i perspectives personals. (1 punt)
Adequació tècnica, formal i conceptual (3 punts)
- Precisió tècnica. Mostra habilitat en l'aplicació precisa de les tècniques de dibuix, incloent-hi el control dels mitjans gràfics i la capacitat per representar detalls amb precisió. (1 punt)
- Coherència formal. Mostra consistència i integritat formal de l'obra, incloent-hi l'harmonia entre els elements visuals, la relació espacial i l'organització en el suport. (1 punt)
- Conceptualització. Mostra capacitat per desenvolupar i expressar conceptes visuals, incloent-hi l'originalitat, la profunditat i coherència amb la intenció artística. (1 punt)
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes contemplats a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta se deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical se podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d'11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista