Dibuix Artístic II

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

L’examen constarà d’un exercici de representació de 10 punts.

DESCRIPCIÓ DE L’EXERCICI

La prova consistirà a resoldre un dels dos blocs:

  • A. A partir d'un model, fer un dibuix monocrom en escala de grisos.
  • B. Fer una reinterpretació en funció d'un estil o jugant amb elements orgànics, geomètrics, industrials i naturals.
MATERIAL

Material que s'haurà d'usar, aportat per l'alumne:

  • Full DIN A3, adequat a la tècnica que s'ha d'usar.
  • BLOC A: tècnica a triar entre grafit, retolador o bolígraf.
  • BLOC B: tècnica a triar entre grafit, retolador, bolígraf, llapis de colors, aquarel·la o tinta xinesa.

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

Bloc A. El dibuix haurà de representar la composició o el model tenint en compte que, en la qualificació de l’exercici, es valoraran els aspectes següents:

Comprensió i representació de l'espai (4 punts)

  1. Proporció. Hi ha precisió en la representació de les relacions de mida i distància entre els elements de l'espai dibuixat. (1 punt)
  2. Perspectiva. Té la capacitat de representar l'espai tridimensional en una superfície bidimensional mitjançant l'ús de la perspectiva lineal o atmosfèrica. (1 punt)
  3. Profunditat. Té la capacitat de crear una sensació de profunditat en el dibuix mitjançant l'ús de tècniques com la superposició i la gradació tonal. (1 punt)
  4. Composició de l'espai. Té una bona organització i distribució a l'interior de l'espai del dibuix, incloent-hi la seva relació amb els marges i l'ús de l'espai negatiu. (1 punt)

Tractament del clarobscur (4 punts)

  1. Contrast. Mostra un contrast efectiu entre les àrees clares i fosques del dibuix que ajudi a definir la forma i la profunditat. (1 punt)
  2. Volum. Ha utilitzat el clarobscur per suggerir la tridimensionalitat dels objectes representats. (1 punt)
  3. Direcció de la llum. Mostra clarament d'on ve la llum. (1 punt)
  4. Gradacions tonals. La transició entre les àrees clares i fosques del dibuix és suau, sense canvis bruscos o poc naturals. (0,5 punts)
  5. Textura dels materials. Ha utilitzat el clarobscur per suggerir la textura dels materials representats en el dibuix. (0,5 punts)

Adequació tècnica i formal (2 punts)

  1. Precisió tècnica. Mostra habilitat en l'aplicació precisa de les tècniques de dibuix, incloent-hi el control dels mitjans gràfics i la capacitat per representar detalls amb precisió. (1 punt)
  2. Coherència formal. Mostra consistència i la integritat formal de l'obra, incloent-hi l'harmonia entre els diferents elements visuals, la relació espacial i l'organització en el suport. (1 punt)

Bloc B. Es valoraran els aspectes següents:

Ús expressiu dels mitjans gràfics (4 punts)

  1. Línia i traç. Mostra varietat i la qualitat dels tipus de línies utilitzades en el dibuix, incloent-hi l'expressivitat i la precisió. (1 punt)
  2. Textura. Utilitza els mitjans gràfics per crear una sensació de textura en el dibuix. (1 punt)
  3. Tècniques de dibuix. Mostra habilitat en l'ús de diverses tècniques de dibuix, com ara el puntejat, el difuminat, el tramatge, entre d'altres. (1 punt)
  4. Opció policrom/monocrom.  L'ús del policrom o el monocrom té una finalitat expressiva, incloent-hi la combinació de colors, tons, la saturació i la seva relació amb altres elements visuals. (1 punt)

Creativitat, apropiacionisme i representació de l'imaginari personal (3 punts)

  1. Originalitat. És capaç de generar idees i representacions visuals innovadores. Té la capacitat de crear noves associacions i solucions significatives. (1 punt)
  2. Apropiacionisme. Hàbil ús i reinterpretació d'elements, té capacitat per integrar referents artístics en la pròpia obra d'una manera personal i significativa. Demostra la comprensió i el domini dels referents artístics utilitzats. (1 punt)
  3. Expressió personal. Utilitza el dibuix com a mitjà per expressar les pròpies emocions, experiències i perspectives personals. (1 punt)

Adequació tècnica, formal i conceptual (3 punts)

  1. Precisió tècnica. Mostra habilitat en l'aplicació precisa de les tècniques de dibuix, incloent-hi el control dels mitjans gràfics i la capacitat per representar detalls amb precisió. (1 punt)
  2. Coherència formal. Mostra consistència i integritat formal de l'obra, incloent-hi l'harmonia entre els elements visuals, la relació espacial i l'organització en el suport. (1 punt)
  3. Conceptualització. Mostra capacitat per desenvolupar i expressar conceptes visuals, incloent-hi l'originalitat, la profunditat i coherència amb la intenció artística. (1 punt) 

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la Universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
 
  1. L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes contemplats a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta se deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical se podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d'11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professora especialista

 

suport