Llengua Castellana i Literatura
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Bloc 1. Comunicació (4 punts)
- Identificació del tema del text i elaboració dun resum. (1,5 punts)
- Caracterització lingüística atenent la seua tipologia i modalitat. (1,5 punts)
- Interpretació del llenguatge en context. (1 punt) L'alumne ha d'explicar, de la manera més clara possible, el significat no literal del fragment seleccionat. L'objectiu és que s'expliqui el significat d'una expressió al text i que el relacioni amb el significat literal d'aquesta expressió. (Entre 50 i 80 paraules).
Bloc 2. Reflexió sobre la llengua. (3 punts)
- Anàlisi de lestructura duna oració complexa. (1,5 punts) En primer lloc, es planteja una pregunta d‟anàlisi de l‟estructura d‟una oració complexa. En aquesta pregunta s‟espera que l‟alumne presenti l‟estructura jeràrquica de l‟oració i que demostri que domina una terminologia coherent (vegeu document amb les puntualitzacions per al bloc 2). Als criteris de correcció es proposarà una segmentació de l'oració, amb la puntuació corresponent a cada element.
- Preguntes de reflexió sintàctica, semàntica i morfològica. (1,5 punts) Podrà tractar-se de preguntes de reflexió, preguntes semiobertes o preguntes tancades (de selecció). Es presentarà una bateria de preguntes entre les quals l'alumne haurà de resoldre 2. (Vegeu document amb puntualitzacions sobre les preguntes de llengua)
Bloc 3. Educació literària (3 punts)
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
1.1 Reconèixer i valorar les llengües d'Espanya i les varietats dialectals de l'espanyol, amb especial atenció a la del propi territori, contrastant de manera explícita i amb el metallenguatge apropiat aspectes lingüístics i discursius de les llengües i els dialectes en manifestacions orals, escrites i multimodals, diferenciant els trets de llengua que responen a la diversitat dialectal dels que es corresponen amb sociolectes o registres.
1.2 Qüestionar i refutar prejudicis i estereotips lingüístics, adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal. Això implica atendre la diversitat de normes cultes i estàndards que es donen en una mateixa llengua, així com analitzar i valorar la rellevància actual dels mitjans de comunicació i les xarxes socials en els processos de normalització lingüística.
2.1 Identificar el sentit global, l’estructura, la informació rellevant en funció de les necessitats comunicatives i la intenció de l’emissor en textos orals i multimodals especialitzats propis de diferents àmbits, analitzant la interacció entre els diferents codis..
2.2 Valorar la forma i el contingut de textos orals i multimodals especialitzats, avaluant la seva qualitat, fiabilitat i idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.
3.1 Identificar el sentit global, l’estructura, la informació rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals especialitzats, amb especial atenció a textos acadèmics i dels mitjans de comunicació, realitzant les inferències necessàries i amb diferents propòsits de lectura.
3.2 Valorar críticament el contingut i la forma de textos especialitzats, avaluant la seva qualitat i fiabilitat, així com l’eficàcia dels procediments lingüístics emprats.
4.1 Elaborar textos acadèmics coherents, cohesionats i amb el registre adequat al voltant de temes curriculars o d’interès social i cultural, precedits d’un procés de planificació que atengui la situació comunicativa, el destinatari, el propòsit i el canal, així com de redacció i revisió d’esborranys entre iguals o utilitzant altres instruments de consulta.
4.2 Incorporar procediments per enriquir els textos, atenent aspectes discursius, lingüístics i d’estil, amb precisió lèxica i correcció ortogràfica i gramatical.
5.1 Elegir i llegir de manera autònoma obres rellevants que es relacionin amb les propostes de lectura guiada, incloent-hi assaig literari i obres actuals que estableixin connexions amb la tradició.
5.2 Compartir l’experiència lectora utilitzant un metallenguatge específic i elaborar una interpretació personal establint vincles argumentats amb altres obres i altres experiències artístiques i culturals.
6.1 Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric i amb la tradició literària, utilitzant un metallenguatge específic.
6.2 Establir vincles argumentats entre les obres de la literatura espanyola o hispànica del darrer quart del segle XIX i segles XX i XXI i altres textos i manifestacions artístiques d'ahir i d'avui, en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge, recursos expressius i valors ètics i estètics.
6.3 Explicar i argumentar la interrelació entre el propòsit comunicatiu i les eleccions lingüístiques de l’emissor, així com els seus efectes en el receptor, utilitzant el coneixement explícit de la llengua i un metallenguatge específic.
7.1 Identificar i bandejar els usos discriminatoris de la llengua, els abusos de poder a través de la paraula i els usos manipuladors del llenguatge a partir de la reflexió i l’anàlisi dels elements lingüístics, textuals i discursius utilitzats, així com dels elements no verbals que regeixen la comunicació entre les persones.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d'11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents
- L’adequació al que sol·licita l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que, en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes inclosos a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les prova d’accés a la universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà de dos punts d’acord amb els criteris següents:
- La primera incorrecció ortogràfica no representarà cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia, es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la segona, per cada falta es deduiran -0,25 punts fins a un màxim de dos punts.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim d’un punt.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior als dos punts, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d'11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
- Estructura de l'examen
- Orientacions preguntes de llengua
- Presentació de la reunió de dia 30 de setembre de 2025
- Figures retòriques
- Textes de literatura
- Pregunta 4, bloc II
Professora especialista