Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa

Any acadèmic 2024-25

Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.

Perfil d'ingrés i criteris d'admissió

Per a una millor adaptació dels alumnes de nou ingrés al pla d'estudis proposat i amb la finalitat d'assegurar el seu desenvolupament adequat, s'ha especificat una relació de característiques personals i acadèmiques que configuren un perfil d'ingrés idoni. El perfil d'ingrés recomanat respecte de les titulacions és:

1) Titulacions de:

  • Grau d'Educació Social
  • Llicenciatura de Psicopedagogia
  • Llicenciatura o grau de Psicologia
  • Llicenciatura o grau de Pedagogia
  • Llicenciats o graduats de qualsevol titulació amb el Màster Universitari en Formació del Professorat.

També és adequat l'accés, amb complements de formació, des de les titulacions de:

  • Grau d'Educació Infantil
  • Grau d'Educació Primària
  • Diplomatura o grau de Treball Social
  • Diplomatura de Mestre, especialitats d'Educació Infantil, Educació Primària, Llengua Estrangera, Audició i Llenguatge, Música, Educació Especial i Educació Física
  • Diplomatura d'Educació Social

3. Finalment, si provenen d'altres titulacions afins que garanteixin un mínim de 30 crèdits de formació psicològica, educativa o didàctica, es valorarà l'accés. En tot cas, es proposaran complements de formació específics per a aquests perfils d'ingrés.

Requisits d'accés.

Els estudiants interessats a sol·licitar una plaça per cursar aquest màster hauran de presentar la sol·licitud de preinscripció en els terminis que per a cada curs estableixi el Centre d'Estudis de Postgrau (CEP) de la UIB.

El CEP estudiarà i comprovarà que el sol·licitant reuneix els requisits d'accés, és a dir, que la seva titulació o titulacions el faculten per accedir a ensenyaments oficials de màster d'acord amb la normativa vigent, i li notificarà la resolució.

Requisits i criteris d'admissió.

Una vegada comprovat que l'estudiant té accés als estudis sol·licitats, el CEP en remetrà la sol·licitud a la Comissió Acadèmica del màster perquè l'avaluï i resolgui l'admissió. Posteriorment, el CEP enviarà al sol·licitant una comunicació amb la resolució d'admissió i amb les dates en les quals ha de fer la matrícula.

Per emetre la resolució d'admissió al màster, la Comissió Acadèmica del màster tindrà en compte els requisits i criteris d'admissió següents:

Requisits.

Els idiomes d'impartició del màster són el castellà, llengua en la qual s'impartiran preferentment les classes, i l'anglès, ja que podrà fer-se servir material de suport en anglès, però no s'impartiran les classes en aquest idioma. A més, el complement formatiu English for Education and Social Work s'imparteix en anglès. Finalment, també s'ha assenyalat el català com a idioma d'impartició per als alumnes que cursin complements formatius que s'imparteixen en català.

Atesa aquesta informació, per poder cursar el màster és necessari acreditar un nivell de castellà i anglès equivalent o superior al B2 del Marc comú europeu de referència per a les llengües: aprenentatge, ensenyament, avaluació (Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, 2002) del Consell d'Europa.

Els alumnes que hagin de cursar complements formatius en català també hauran d'acreditar el nivell B2 de llengua catalana.

Aquests nivells es consideren acreditats per a tots els estudiants que hagin obtingut un grau en la Universitat de les Illes Balears. Per a la resta d'alumnes, la justificació del nivell B2 de llengües es farà per una de les vies següents:

  1. Haver cursat estudis bàsics o universitaris en la llengua indicada (català, castellà o anglès).
  2. Certificats o diplomes que pugui presentar l'alumne i que siguin equivalents al nivell B2 del Marc comú europeu de referència (MECR).
  3. Per a l'anglès, haver cursat i superat assignatures de la titulació que donen accés al màster, impartides i avaluades en anglès, que es consideren equivalents al B2.
  4. Per a l'anglès, possibilitat de cursar com a complement formatiu l'assignatura del grau d'Educació Social en línia English for Education and Social Work.
Criteris.

Es consideren els criteris següents per valorar els mèrits dels sol·licitants de ser admesos al màster:

  1. Nota mitjana de l'expedient acadèmic dels estudis d'accés.
  2. Mèrits referents a la formació i capacitat investigadora, això és, beques de col·laboració vinculades a projectes de recerca, publicacions, participació i assistència a congressos, seminaris o cursos especialitzats.
  3. Anys d'experiència professional en l'àmbit de l'educació.

Per a la seva correcta valoració, el candidat haurà de presentar la documentació requerida, degudament acreditada, d'acord amb el que estableixi l'òrgan d'admissió.

Els mèrits dels sol·licitants es valoraran de manera ponderada amb aquests criteris:

  1. Nota mitjana de l'expedient acadèmic de la titulació d'accés al màster puntuada de 0 a 10 (50 per cent). En cas de titulació estrangera, s'ha d'aportar la declaració d'equivalència de la nota mitjana d'expedients acadèmics universitaris obtinguts en centres estrangers; si no s'aporta, la nota mitjana considerada serà la de 5 sobre 10.
  2. Mèrits referits a la formació i capacitat investigadora (30 per cent).
    • Beques de col·laboració vinculades a projectes de recerca: 1 punt per any acadèmic i fins a un màxim de 3 punts.
    • Publicacions en revistes o capítols de llibres o llibres indexats en bases de dades de prestigi: 2 punts per publicació i fins a un màxim de 12 punts.
    • Participació i assistència a congressos, seminaris o cursos especialitzats sobre educació: 0,25 per activitat i fins a un màxim de 5 punts.
  3. Anys d'experiència professional en l'àmbit d'educació (20 per cent).
    • punt per any complet i fins a un màxim de 10 punts.

Si, després d'aplicar els percentatges de ponderació, hi ha empat entre alguns dels candidats, el desempat es farà tenint en compte l'ordre de la data d'inscripció en el màster.

Complements de formació

En tots els casos, s'estudiarà el pla d'estudis i la formació complementària dels alumnes admesos per assegurar els coneixements i les competències prèvies necessàries per accedir-hi, i es recomanarà cursar assignatures de complements en cas que aquests no estiguin assegurats. Els coneixements bàsics que són necessaris per cursar el màster fan referència a coneixements educatius, de metodologia científica i de llengua anglesa. En funció de la procedència dels alumnes i segons els plans d'estudi de la Universitat de les Illes Balears, els alumnes hauran de cursar els complements de formació al màster següents:

  • Diplomatura de Mestre, en totes les especialitats. Assignatures del grau d'Educació Social en línia de la UIB:
    • Mètodes i Tècniques de Recerca Educativa
    • Documentació i Comunicació Científica
  • Diplomatura de Treball Social. Assignatures del grau d'Educació Social en línia de la UIB:
    • Mètodes i Tècniques de Recerca Educativa
    • Documentació i Comunicació Científica
  • Grau d'Educació Infantil i grau d'Educació Primària. Assignatura del grau d'Educació Social en línia de la UIB:
    • Mètodes i Tècniques de Recerca Educativa
  • Grau de Treball Social. Assignatura del grau d'Educació Social en línia de la UIB:
    • Mètodes i Tècniques de Recerca Educativa
  • Per a tots els estudis, en cas de no tenir un nivell d'anglès equivalent al B2 (per exemple, les llicenciatures de Psicopedagogia, Pedagogia i Psicologia; i les diplomatures d'Educació Social, Treball Social i Mestre, excepte especialitat d'anglès): assignatura del grau d'Educació Social en línia de la UIB:
    • English for Education and Social Work.

Objectius acadèmics i professionals

El Màster Universitari en Investigació i Intervenció Psicoeducativa té com a objectiu general formar en recerca els futurs professionals de l'educació, la psicologia i el treball social, perquè puguin fonamentar la seva intervenció psicoeducativa en una base científica sòlida i basada en l'evidència. Aquest objectiu general es concreta en cinc perfils d'intervenció que configuren les cinc especialitats del màster: Infància, família i qualitat de vida; Educació inclusiva; Atenció psicopedagògica a les necessitats educatives; Transicions educatives i laborals; i Apoderament, educació i desenvolupament comunitari.

Per aconseguir aquest objectiu, s'ha planificat una distribució de crèdits que permeti equitativament tenir una formació general, una especialització i una posada en pràctica. Així, un 35 per cent dels crèdits del màster estan dedicats a la formació bàsica en metodologies científiques; un altre 35 per cent s'han planificat per especialitzar aquest perfil, i l'altre 30 per cent s'han dissenyat per posar en pràctica aquesta formació a través de pràctiques externes i del treball de fi de grau.

Així, aquest màster pretén satisfer la demanda de coneixements actualitzats i útils tant en el món de la recerca com en el dia a dia del professional, des d'un punt de vista competencial, atenent a l'adquisició d'habilitats i basat en l'evidència científica.
 

Estructura dels estudis

El pla d'estudis del Màster en Recerca i Intervenció Psicoeducativa està constituït per 45 assignatures, amb la distribució en vuit mòduls i cinc especialitats següent:

  • 4 assignatures de formació bàsica, obligatòries, integrades en un mateix mòdul: mòdul de Metodologia de recerca (21 crèdits).
  • 39 assignatures optatives vinculades a cinc mòduls i a cinc especialitzacions (117 crèdits).
  • Una assignatura obligatòria de Pràctiques Externes (6 crèdits) per a tots els alumnes, en la qual la tria del centre s'adapta a l'especialitat.
  • Una assignatura obligatòria de Treball de Fi de Màster (12 crèdits), comuna, encara que adaptada quant a la temàtica a les especialitats.

Les assignatures s'organitzen en vuit mòduls, que estan determinats per la tipologia de les assignatures i el camp de coneixement:

  • Mòdul de Metodologia de recerca
  • Mòdul de Pràctiques externes
  • Mòdul de Treball de fi de màster
  • Mòdul d'Infància, família i qualitat de vida
  • Mòdul d'Educació inclusiva
  • Mòdul d'Atenció psicopedagògica a les necessitats educatives
  • Mòdul de Transicions educatives i laborals
  • Mòdul d'Apoderament, educació i desenvolupament comunitari

Per obtenir el títol de màster, s'hauran de cursar 60 crèdits:

  • 4 assignatures obligatòries (21 crèdits en total),
  • les pràctiques (6 crèdits),
  • el treball de fi de màster (12 crèdits)
  • i 21 crèdits d'assignatures optatives (de 3 crèdits), que poden triar-se lliurement o en funció de l'especialitat.

En aquest sentit, el màster té 5 especialitats:

  • Especialitat en Infància, família i qualitat de vida
  • Especialitat en Educació inclusiva
  • Especialitat en Atenció psicopedagògica a les necessitats educatives
  • Especialitat en Transicions educatives i laborals; i
  • Especialitat en Apoderament, educació i desenvolupament comunitari, de 21 crèdits cada una.

Quant a l'organització temporal, és un màster d'oferta anual amb una durada lectiva d'un curs acadèmic complet.

Pel que fa a la distribució de les assignatures per semestres, les quatre que integren el mòdul de Metodologia de recerca s'ofereixen durant el primer semestre. Una assignatura de cada especialitat s'ofereix en el primer semestre i la resta d'assignatures s'ofereixen en el segon semestre. L'assignatura Pràctiques Externes i el Treball de Fi de Màster són de durada anual. L'oferta d'assignatures és prou variada perquè aquells estudiants que no cursin una especialitat puguin distribuir les assignatures en funció de les seves conveniències.

Examen final

El màster culmina amb la presentació i defensa pública del treball de fi de màster, que es durà a terme una vegada que s'hagin superat la resta d'assignatures necessàries per a l'obtenció del títol.

Criteris d'avaluació i exàmens

Els criteris d'avaluació es detallen en la guia docent de cada assignatura, que es publiquen anualment abans de començar el període de matrícula.