Ajuts de matrícula de la UIB per a estudiants amb circumstàncies personals sobrevingudes o estructurals i per a estudiants amb la condició de refugiat o sol·licitant d'asil

Objecte de la convocatòria

La present convocatòria té per objecte regular la concessió d’ajuts de matrícula per al curs acadèmic 2024-25 i donar resposta a les necessitats conseqüència de situacions en la unitat familiar o del mateix sol·licitant, sobrevingudes o estructurals, que puguin dificultar la continuació dels estudis universitaris.

Els ajuts es destinaran a cobrir les matrícules dels estudiants que es trobin, entre l’1 de gener de 2024 i la data en què es presenta la sol·licitud, en alguna de les situacions següents:

  • Compleix els requisits acadèmics i generals dels ajuts a l’exempció o la bonificació en el preu dels crèdits en primera matrícula per a estudiants que l’any acadèmic 2024-25 cursin estudis oficials de grau o de màster en centres propis i en centres adscrits de la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb les condicions aprovades a l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 28 de juny de 2024, però no compleix els requisits econòmics.
  • Ha patit una situació sobrevinguda de les següents:
  • Situació legal d’atur de la persona que sustenta la unitat familiar.
  • Reconeixement legal d’incapacitat permanent absoluta o gran minusvalidesa de la persona que sustenta la unitat familiar.
    • Defunció de la persona que sustenta la unitat familiar.
    • Malaltia greu de l’estudiant o d’algun familiar de primer grau de consanguinitat.
    • Una altra situació que hagi provocat una disminució significativa de la renda familiar.
  • Pateix una problemàtica social o familiar estructural que s’ha agreujat o cronificat durant aquest període.
  • Pateix una malaltia crònica que s’ha agreujat.
  • Ha patit ingressos hospitalaris de manera periòdica.
  • Té la condició de refugiat o sol·licitant d’asil.

Els sol·licitants han de poder acreditar que s’han trobat, entre l’1 de gener de 2024 i la data de presentació de la sol·licitud, en alguna de les situacions esmentades. Perquè aquestes situacions es puguin tenir en compte, l’estudiant ha d’aportar, juntament amb la sol·licitud, tota la documentació que acrediti de manera fefaent la situació al·legada.

Els ajuts cobriran els preus acadèmics de matrícula de l’any acadèmic 2024-25, una vegada deduïdes les exempcions aplicables al pagament dels preus públics (per família nombrosa o d’un altre tipus) i exclosos els preus per serveis administratius. En el cas d’estudiants de centres adscrits, l’ajut només fa referència al preu del cost de la matrícula de la Universitat de les Illes Balears. S’exceptua qualsevol altra despesa acadèmica pròpia del centre adscrit.

Es prioritzarà la cobertura del cost de les primeres matrícules. Els casos d'estudiants amb segones, terceres, quartes i successives matrícules els estudiarà la comissió de valoració en cada cas. En el cas dels estudiants que es trobin en la primera de les situacions i no acreditin cap altra situació de les descrites anteriorment, l’ajut cobrirà exclusivament el preu dels crèdits en primera matrícula. 

Requisits generals dels sol·licitants

L'estudiant que sol·liciti aquest ajut ha de complir els requisits següents:

Estar matriculat a la UIB en uns estudis oficials de grau, màster o doctorat, durant el curs acadèmic 2024-25. En tots els casos, només pot demanar l'ajut de matrícula per al primer grau, màster o doctorat que cursi, i sempre que no estigui en condicions d’obtenir un títol del mateix nivell o d’un nivell superior al dels estudis per als quals demana l’ajut.

Complir els requisits generals, econòmics i acadèmics d’aquesta convocatòria.

Haver sofert, entre l'1 de gener de 2024 i la data en què es presenta la sol·licitud, una de les situacions descrites a l’apartat Objecte de la convocatòria.

Estan exclosos d’aquesta convocatòria:

  • Els estudiants de mobilitat procedents d’altres universitats
  • Els estudiants que cursen estudis propis de la Universitat.

Requisits acadèmics

1. L’estudiant que es matriculi per primera vegada d'uns estudis de grau amb accés amb la PBAU ha d’haver obtingut almenys 5 punts al bloc d'accés.

2. L’estudiant de màster i l’estudiant de segon curs i de cursos posteriors de grau ha d'haver   estat matriculat el darrer curs universitari, ha d’haver realitzat dins els darrers cinc anys almenys 30 crèdits i ha d’haver superat el 40 per cent dels crèdits matriculats.

3. L’estudiant que tingui la condició de refugiat o sol·licitant d’asil està exempt de complir els requisits acadèmics.

Requisits econòmics

Els ingressos de la unitat familiar durant el període establert a l'apartat 1 no poden superar el límit de renda fixat al llindar 3 establert al Reial decret 201/2024, de 27 de febrer, que estableix els llindars de renda i patrimoni familiar i les quanties de les beques i ajuts a l'estudi per al curs acadèmic 2024-25 per a estudiants que cursin estudis postobligatoris.

Nombre de membres de la família

Import (euros)

Famílies d’un membre

Fins a 14.818

Famílies de dos membres

Fins a 25.293

Famílies de tres membres

Fins a 34.332

Famílies de quatre membres

Fins a 40.773

Famílies de cinc membres

Fins a 45.572

Famílies de sis membres

Fins a 49.196

Famílies de set membres

Fins a 52.780

Famílies de vuit membres

Fins a 56.348

A partir del vuitè membre, s'afegiran 3.561 euros per cada nou membre computable de la família.

L’estudiant que tingui la condició de refugiat o sol·licitant d’asil està exempt de complir els requisits econòmics.

1. Càlcul de la renda familiar

La renda familiar s’obté per agregació de les rendes de l’exercici 2023 de cadascun dels membres computables de la família que obtinguin ingressos de qualsevol naturalesa, calculades segons s’indica a continuació:

La renda dels membres computables que hagin presentat la declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) en l’exercici de 2023 s’ha de determinar de la manera següent:

  • Primer, per cada membre computable s’han de sumar la base imposable general i la base imposable de l’estalvi (caselles 0435 i 0460 de la declaració de l’IRPF).
  • Segon, del resultat anterior, s’ha de restar la quota resultant de l’autoliquidació (casella 0595 de la declaració de l’IRPF).

Per determinar la renda dels membres computables que obtinguin ingressos propis i no hagin presentat la declaració de l’IRPF, s’han de sumar la base imposable general i la base imposable de l’estalvi. Se n’han d’excloure els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials corresponents a exercicis anteriors al 2023 i el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari del 2020, el 2021 i el 2022, que s’ha d’integrar a la base imposable de l’estalvi. Del resultat, s’han de restar els pagaments efectuats a compte.

2. Membres computables

a)   Per calcular la renda familiar, es consideren membres computables de la família el pare i la mare o el tutor o la persona encarregada de la guarda i protecció de l’estudiant, aquest mateix i els germans fadrins més joves de 25 anys que vivien al domicili familiar el 31 de desembre de 2023, o de més edat, quan es tracti de persones amb discapacitat, així com els ascendents dels pares quan es justifiqui, amb el certificat d’empadronament corresponent, que resideixen al mateix domicili.

b)   En cas que els sol·licitants constitueixin unitats familiars independents, també es consideren membres computables el cònjuge o la persona a la qual es trobin units per una relació anàloga, així com els fills que visquin al mateix domicili.

c)   En cas de divorci o separació legal dels pares, no es considera membre computable el que no convisqui amb el sol·licitant de l’ajut.
No obstant això, el nou cònjuge o la persona amb qui es mantingui una relació anàloga té la consideració de membre computable i sustentador principal, si escau, i les seves rendes s’han d’incloure dins el còmput de la renda familiar.

d) En cas que els sol·licitants al·leguin que estan emancipats o que són independents familiarment i econòmicament, amb independència de l’estat civil, han d’acreditar de manera fefaent la titularitat o el lloguer del domicili habitual, i també que disposen de mitjans econòmics propis suficients per ser independents. Si no ho fan, i sempre que els ingressos acreditats siguin inferiors a les despeses considerades indispensables i a les suportades en concepte d’habitatge, s’entendrà que no s’ha provat que són independents, i els ingressos corresponents als membres computables de la família a què es refereixen els punts a) i b) anteriors s’inclouran en el càlcul de la renda familiar.

3. Deduccions de la renda familiar

1. Per poder tenir en compte les deduccions que s’indiquen a continuació, s’ha d’acreditar que, el 31 de desembre de 2023, a la unitat familiar es donaven les situacions amb dret a deducció.

2. Una vegada calculada la renda familiar d’acord amb les indicacions mencionades als apartats 1 i 2, s’han d’aplicar les deduccions següents:

  • El 50 per cent dels ingressos aportats per qualsevol membre computable de la família diferent dels sustentadors principals. Tenen la consideració de sustentadors principals el pare i la mare o el tutor o la persona encarregada de la guarda i protecció de l’estudiant o la persona a què fa referència el segon paràgraf del punt 2.c).
  • 525,00 euros per cada germà, inclòs el sol·licitant, que visqui al domicili familiar quan es tracti de famílies nombroses de categoria general, i 800,00 euros en el cas de famílies nombroses de categoria especial, sempre que tinguin dret a aquest benefici. La deducció aplicable al sol·licitant és de 2.000,00 euros quan tingui un grau de discapacitat igual al 65 per cent o superior.
  • 1.811,00 euros per cada germà o fill del sol·licitant que tingui un grau de discapacitat legalment qualificada igual al 33 per cent o superior. Aquesta deducció també s’aplica en els casos en què sigui el sol·licitant qui té aquesta discapacitat. La deducció és de 2.881,00 euros quan el grau de discapacitat és igual al 65 per cent o superior i de 4.000,00 euros en cas que sigui el mateix sol·licitant qui té un grau de discapacitat igual al 65 per cent o superior.
  • 1.176,00 euros per cada germà més jove de 25 anys, inclòs el sol·licitant, que cursi estudis universitaris i resideixi fora del domicili familiar quan siguin dos o més els germans amb residència fora del domicili familiar pel fet de cursar estudis universitaris.
  • El 20 per cent de la renda familiar quan el sol·licitant sigui orfe absolut i més jove de 25 anys.
  • 500,00 euros per pertànyer a una família monoparental. A aquest efecte, s’entendrà per monoparental la constituïda per un sol adult que sigui l’únic sustentador de la família i que convisqui amb un o més fills més joves de 25 anys, o de més edat, quan es tracti de persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial, o amb un o més menors en règim d’acolliment familiar permanent o de guarda amb finalitat d’adopció al seu càrrec. 

 

Termini de presentació de sol·licituds

Termini: del 24 de gener a les 9.30 hores fins al 28 de febrer a les 23.59 hores del 2025

Instruccions per sol·licitar l'ajut i documentació a presentar

- versió per a imprimir -

Les persones que reuneixen els requisits generals, acadèmics i econòmics, podran sol·licitar l'ajut de matrícula seguint les instruccions següents:

1. Emplenar el formulari de la declaració responsable de les dades econòmiques referides a l’IRPF de l’exercici 2023 de la unitat familiar
  • Emplenar el següent formulari amb les vostres dades personals i familiars i l'explicació de la causa per la qual sol·licitau l'ajut (màxim 500 paraules). 
  • Comprovar que totes les dades són correctes.
  • Imprimir el formulari (si disposau de signatura electrònica no serà necessari imprimir-ho).
  • Tots els membres computables de la unitat familiar que conviuen al mateix domicili el dia 31 de desembre de 2023 han de signar la declaració responsable, a l'apartat Firmes de tots els membres.

Es recorda que la falsedat o omissió de les dades que se sol·liciten en aquest formulari podrà donar lloc a la pèrdua de l'ajut segons les bases de la convocatòria.

2. Preparar la documentació necessària per presentar la sol·licitud

Els documents obligatoris que cal adjuntar a la sol·licitud d'UIBdigital són els següents:

  • Document acreditatiu de la titularitat o cotitularitat del compte bancari del sol·licitant on consti el nom complet, el DNI/NIE i el codi IBAN.
  • Document de la declaració responsable del punt 1 signada i en format PDF.
  • Declaració de la renda de 2023 o certificat d'imputacions dels membres computables de la unitat familiar.
  • Document en format PDF amb el DNI o NIE de cada membre de la unitat familiar.
  • Documentació acreditativa de la circumstàcia al·legada a la declaració responsable (atur, malaltia, desnonament, defunció i malalties greus…).
  • Document en format PDF de la targeta vermella, en cas d'estudiants amb la condició de refugiats.
  • Altra documentació que es consideri adient per acreditar la circumstància sobrevinguda o estructural declarada i que demostri que aquesta ha suposat un perjudici econòmic a l’estudiant o a la unitat familiar respecte de la situació anterior.

Altra documentació, si escau:

  • Els sol·licitants declarats independents familiarment i econòmicament han de presentar la titularitat o el lloguer de l'habitatge del domicili habitual.
  • El certificat d’empadronament dels majors d’edat quan es tracti de persones amb discapacitat, així com els ascendents dels pares, que viuen al domicili familiar.
  • L'acreditació d’altres situacions familiars que donen dret a deducció.
3. Emplenar la sol·licitud a UIBdigital i adjuntar-hi la documentació

Una vegada tingueu tota la documentació esmentada al punt 2 , podreu fer la sol·licitud telemàticament a UIBdigital:

Anar a UIBdigital > Gestions i serveis > Tràmits > Sol·licituds > Disponibles > Servei d'Alumnes i Títols > Estudis oficials de grau i postgrau > Sol·licitud d’ajuts de matrícula UIB per a estudiants

Teniu en compte que:

  • A l'apartat de dades personals heu d'indicar l'adreça electrònica on voleu rebre les notificacions.
  • A l'apartat de dades bancàries heu d'emplenar els 24 dígits del compte corrent del qual el sol·licitant sigui titular o cotitular.

Adjuntar la documentació

Un cop hàgiu finalitzat la sol·licitud de l'ajut a UIBdigital, heu d'ajuntar la documentació indicada al punt 2.

Estat de la sol·licitud

En  tot moment podeu comprovar l'estat de la sol·licitud a: UIBdigital > Gestions i serveis > Tràmits > Sol·licituds > Pendents.

Els estats de la sol·licitud aniran canviant a mesura que el Servei d'Alumnes i Títols faci les comprovacions oportunes.

Incompatibilitats

1. Aquest ajut és incompatible amb la beca general del Ministeri d'Educació i Formació Professional pel que fa a les primeres matrícules, amb l’ajut per a l’exempció o bonificació en el preu dels crèdits en primera matrícula per a estudiants que l’any acadèmic 2024-25 cursin estudis oficials de grau o de màster en centres propis i en centres adscrits de la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb les condicions aprovades a l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 28 de juny de 2024, i amb qualsevol altra beca o ajut, amb la mateixa finalitat, que el sol·licitant pugui rebre d'altres entitats o persones públiques o privades.

2. No es consideraran incompatibles els ajuts d'aquesta convocatòria amb les beques de col·laboració (d'estudiants en departaments universitaris per al curs acadèmic 2024-25), les beques de mobilitat i les borses d'ajut per a pràctiques externes autoritzades per la UIB.

3. A efectes d'incompatibilitat, la persona que sigui beneficiària d'aquest ajut està obligada a comunicar al Servei d'Alumnes i Títols de la UIB qualsevol altra beca o ajut amb la mateixa finalitat que hom li hagi pogut concedir i, en cas de ser incompatible, a tornar, si escau, els imports percebuts.

Procediment

El Servei d’Alumnes i Títols centralitzarà la revisió i validació de les sol·licituds i de la documentació presentada.

Si la documentació presentada no compleix els requisits exigits, s’ha de requerir al sol·licitant que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud.

Una vegada que la comissió de valoració hagi valorat les sol·licituds, es publicarà la llista provisional amb  els ajuts concedits i denegats, amb indicació de la causa per la qual s'han denegat.

Els interessats disposaran d’un termini de deu dies per presentar al·legacions i, si escau, aportar els documents i justificants que considerin oportuns.

En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s’entén que s’accepta la proposta.

Valorades les al·legacions per la comissió de valoració, es farà la proposta i la publicació posterior de l’adjudicació definitiva dels ajuts concedits i denegats al tauler electrònic oficial de la seu electrònica de la Universitat de les Illes Balears.

En el supòsit que, un cop assignats els ajuts destinats a aquesta convocatòria, en quedi algun    romanent, la UIB podrà obrir un segon termini de presentació de sol·licituds.

El termini màxim per resoldre aquest procediment és de sis mesos a comptar de la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds.

Revocació de l'ajut

La UIB pot revocar un ajut a instància de la comissió de valoració en cas que es detecti ocultació o falsejament de dades per part de l'estudiant en el moment de sol·licitar-lo.

La comissió de valoració podrà proposar al Rector la revocació d’un expedient. El Rector podrà revocar-lo després de l'estudi de l'informe justificatiu de la causa de revocació i oïda prèviament la persona interessada. Tot això, sens perjudici de les accions legals que la Universitat pugui emprendre per possible frau, ocultació o falsejament de dades.

Règim de recursos

La resolució de la comissió de valoració pot ser objecte de recurs d'alçada davant el Rector en els terminis establerts per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), d'acord amb el que determina l'article 121.1 d'aquesta llei.

Autorització per a l'obtenció de dades

La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada declara que:

  • Accepta les bases d'aquesta convocatòria.
  • Les dades aportades a la sol·licitud s'ajusten a la realitat.
  • Autoritza la UIB a obtenir, a través de les administracions corresponents, les dades necessàries per determinar el rendiment acadèmic i les dades necessàries de renda i patrimoni familiar a l'efecte de l'ajut.
  • Queda assabentada que la inexactitud en les circumstàncies declarades donarà lloc a la  denegació i/o al reintegrament de l'ajut.
  • Coneix la incompatibilitat d'aquests ajuts i que, en cas d'obtenir una altra beca o un ajut procedent de qualsevol administració o entitat pública o privada, ho ha de comunicar a la UIB.

Més informació