Màster Universitari en Salut Laboral (Prevenció de Riscs Laborals)

Any acadèmic 2024-25

  Aquest pla d'estudis es troba a extingir , no s'admeten alumnes de nou ingrés.

Podeu ampliar la informació del procés d'extinció a la pestanya Procés d'extinció d'aquesta pàgina.

Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.

Informació general sobre les pràctiques externes

Abans de començar les pràctiques, és obligatori que totes les persones implicades hagin signat el conveni i l'annex de pràctiques i que s'hagi tramitat l'alta i la cotització a la Seguretat Social d'acord amb la normativa vigent.

Què són les pràctiques externes i on es realitzen?

Les pràctiques externes són una activitat de naturalesa formativa que fan els estudiants universitaris i que supervisa la UIB. L'objectiu és permetre a l'alumnat aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorir l'adquisició de competències que el preparin per a l'exercici d'activitats professionals i en facilitin l'ocupabilitat.

Les pràctiques es poden realitzar en empreses, entitats i institucions, inclosa la mateixa UIB, en l'àmbit nacional i internacional, segons la modalitat prevista. Atès el caràcter formatiu de les pràctiques, no se'n derivaran, en cap cas, obligacions pròpies d'un contracte laboral.

Modalitats de pràctiques externes

Les pràctiques externes es poden classificar en dues modalitats:

  1. Pràctiques curriculars. Són les pràctiques que tenen l'origen en un pla d’estudis oficial de màster universitari de la UIB. L’organització d’aquestes activitats és responsabilitat de cada titulació, amb la supervisió i les directrius del CEP.
  2. Pràctiques extracurriculars. Són les que els estudiants realitzen amb caràcter voluntari durant el període de formació. Per poder fer aquestes pràctiques, l'estudiant ha d'estar matriculat en un programa d'estudis oficial de postgrau o en un títol propi de la UIB. En cas que el màster inclogui una assignatura de pràctiques curriculars, és possible sol·licitar que les pràctiques extracurriculars es reconeguin en aquest context (vegeu l'apartat "Reconeixement d'experiència professional anterior o pràctiques externes extracurriculars"). Les pràctiques extracurriculars estan gestionades pel DOIP.

Requisits per a la matrícula de pràctiques externes

Les condicions per realitzar pràctiques externes estan establertes al pla d'estudis. A més, per a les pràctiques curriculars, els requisits, les condicions per formalitzar la matrícula i la informació específica apareixen a la guia docent de l'assignatura Pràctiques Externes.

Per a les titulacions en què és habitual el contacte amb menors, en el moment de formalitzar la matrícula de les pràctiques externes, els estudiants hauran d'indicar si autoritzen la UIB a obtenir el certificat negatiu de delictes sexuals o si es comprometen a lliurar-lo. En cas de no presentar-lo, no podran realitzar les pràctiques externes.

Així mateix, tots els estudiants matriculats a l'assignatura de Pràctiques Externes hauran de comunicar a la UIB el seu número d'afiliació a la Seguretat Social (NUSS) per tal de poder gestionar l’alta i la cotització a la Seguretat Social d’acord amb la normativa vigent.

Entitats on es poden cursar les pràctiques curriculars

Tots els alumnes matriculats a una assignatura de pràctiques externes tenen dret a cursar-la a una entitat de les que proposa la titulació. En cas que l'alumne tingui interès específic a dur-les a terme en una altra entitat, ho podrà sol·licitar al coordinador de pràctiques de la titulació, qui avaluarà les possibilitats i, si escau, farà les gestions oportunes perquè les pugui fer.

Cada any acadèmic, amb temps suficient, es comunicarà als alumnes matriculats la llista d'entitats on es poden cursar les pràctiques curriculars externes.

Podeu consultar al cercador les empreses amb les quals cada titulació té signats convenis de pràctiques. Per fer-ho, cal que escrigueu el nom de la titulació a l'apartat "Per l'estudi" del cercador.

Procediment de tramitació dels convenis i annexos de pràctiques curriculars

Podeu consultar al cercador les empreses amb les quals cada titulació té convenis de pràctiques signats.

En cas de no tenir un conveni disponible per a una empresa en particular, el coordinador de pràctiques de la titulació, si escau, comunicarà al CEP, mitjançant el procediment establert, una proposta per signar un nou conveni de pràctiques segons el model 4480 de conveni amb els corresponents annexos per a la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars per a l'alumnat de postgrau, aprovat per Consell de Govern, degudament emplenat amb les dades de l'entitat o empresa col·laboradora.

Una vegada signat el conveni entre la UIB i l'entitat col·laboradora, per a cada estudiant o grup d'estudiants que hagin de realitzar les pràctiques a l'entitat, el coordinador de pràctiques s'encarregarà de comunicar al CEP els annexos corresponents al pla de pràctiques (durada, calendari, objectius educatius, activitats a desenvolupar, etc.) i a l'acord de confidencialitat (annexos 2B i 3 del model de conveni).

Per a més detalls sobre el procediment a seguir per signar un nou conveni de pràctiques externes, podeu consultar el document «Procediment per firmar un conveni de pràctiques externes curriculars d'estudis de màster oficial amb una empresa o un departament de la UIB».

Normes de seguretat i salut a les pràctiques externes

El tutor acadèmic supervisarà que el tutor o coordinador de l'entitat col·laboradora informa de manera adequada cada estudiant en relació amb els aspectes de seguretat i prevenció de riscs a seguir durant la realització de les pràctiques.

Els estudiants han de complir les indicacions que rebin de l'entitat col·laboradora en què han de realitzar les pràctiques pel que fa a les normes de funcionament, de seguretat i de prevenció de riscs laborals, codis de bones pràctiques, principis de protecció de dades de caràcter personal, etc.

Alta al sistema de la Seguretat Social

Des de l'1 de gener de 2024, els estudiants que realitzin pràctiques externes, remunerades o no, han d'estar inclosos al sistema de la Seguretat Social.

Per això, tots els estudiants que hagin de realitzar alguna assignatura de pràctiques externes, obligatòriament, han d'informar la UIB del seu número d'afiliació a la Seguretat Social (NUSS). 

Com obtenir o saber el NUSS?

Podeu sol·licitar el NUSS o, si ja el teniu assignat, consultar-lo a l'enllaç.

On s'ha d'informar el NUSS dins Acadèmic?
  1. A l'apartat de dades personals de la matrícula
  2. A l'apartat de dades personals del perfil d'Acadèmic 

Cal tenir en compte que els estudiants que no hagin introduït el NUSS a Acadèmic no podran realitzar les pràctiques externes.

Obtenció del NUSS en el cas dels alumnes estrangers

Tots els estudiants matriculats a assignatures de pràctiques externes hauran de comunicar a la UIB el seu número d'afiliació a la Seguretat Social (NUSS) per tal de poder gestionar l'alta i la cotització a la Seguretat Social, d'acord amb la normativa vigent.

El procediment que han de seguir els estudiants estrangers per obtenir el NUSS depèn de si ja disposen de número d'identitat d'estranger (NIE) o no.

El NIE és una seqüència de números que comença i acaba amb una lletra majúscula (normalment X o Y) que s'assigna de manera invariable als ciutadans estrangers que romandran a Espanya durant més de 90 dies.

Cal distingir entre:

  1. Alumnes estrangers nacionals de països de fora de la Unió Europea
    El més habitual és que el NIE vingui imprès en el visat per estudis que concedeix l'ambaixada o consolat espanyol.
  2. Alumnes estrangers de la Unió Europea
    Atès que no necessiten visat per entrar a Espanya, poden sol·licitar el NIE a l'ambaixada o consolat espanyol del seu país d'origen abans de venir a Espanya.

Alumnes estrangers que ja disposen de NIE

Tenen dues opcions per sol·licitar el NUSS:

  • Adreçar-se directament a la Seguretat Social a través del portal Importass.
  • Adreçar-se als serveis administratius amb la documentació següent:
    • Formulari TA 1 emplenat i signat
    • Còpia del NIE
    • Nacionals de la Unió Europea: còpia de la primera pàgina del passaport o de la targeta ID.
    • NO nacionals de la Unió Europea: còpia de la primera pàgina del passaport i còpia del visat, en cas d'haver-se expedit.

Alumnes estrangers que NO disposen de NIE

Si l'alumne no té NIE, en arribar a Espanya l'haurà de sol·licitar perquè és imprescindible per obtenir el NUSS i poder realitzar les pràctiques externes. Per això, haurà de seguir les passes següents:

  1. Adreçar-se als serveis administratius amb la documentació següent:
    • Formulari EX15 «Solicitud de número de identidad de extranjero (NIE) y certificados», emplenat i signat. S'ha d'indicar, al tipus de document: «Número de identidad de extranjero».
    • Justificant del pagament de la taxa 790/012. S'ha d'indicar, al concepte: «Asignación de número de identidad de extranjero (NIE) a instancia del interesado».
    • Nacionals de la Unió Europea: còpia de la primera pàgina del passaport o targeta ID.
    • NO nacionals de la Unió Europea: còpia íntegra del passaport (totes les pàgines, fins i tot les que estan en blanc).
  2. Els serveis administratius (mitjançant el Servei de Nòmines, Seguretat Social i Estrangeria de la UIB) concertaran cita per a l'estudiant a l'Oficina d'Estrangeria.
  3. Adreçar-se a l'Oficina d'Estrangeria (carrer de Felicià Fuster, 7, de Palma), el dia concertat, amb la documentació anterior revisada.
  4. Sol·licitar el NUSS per alguna de les opcions següents:
    • Adreçar-se directament a la Seguretat Social a través del portal Importass.
    • Adreçar-se als serveis administratius amb la documentació següent:
      • Formulari TA 1 emplenat i signat.
      • Còpia del NIE.
      • Nacionals de la Unió Europea: còpia de la primera pàgina del passaport o de la targeta ID.
      • NO nacionals de la Unió Europea: còpia de la primera pàgina del passaport i de la còpia del visat, en cas d'haver-se expedit.

Avaluació acadèmica de les pràctiques externes curriculars

L'avaluació acadèmica de les pràctiques curriculars dels estudiants la faran els seus tutors acadèmics, amb els criteris i el pes de cada un dels elements d'avaluació, els quals han de figurar a la guia docent de l'assignatura.

L'avaluació es farà sobre el desenvolupament de l'activitat. Es tindran en compte les tutories fetes, l'informe que lliurarà el tutor de l'entitat i la memòria que l'estudiant haurà de lliurar quan acabi.

La memòria de pràctiques que presentarà l'estudiant haurà d'incloure els objectius establerts, una descripció detallada de les activitats fetes, els resultats obtinguts i la valoració personal de la tasca realitzada i de les condicions en què s'ha dut a terme.

Reconeixement d'experiència professional anterior o pràctiques externes extracurriculars

Sempre que ho reculli la memòria de la titulació, els estudiants que acreditin experiència professional anterior directament relacionada amb les competències inherents a la titulació a què es matriculen poden demanar el reconeixement dels crèdits de les pràctiques externes curriculars. Hauran d'aportar còpia del contracte, conveni o adjudicació de beca i un certificat detallat de les tasques realitzades signat per l'empresa que justifiqui de manera fefaent que el sol·licitant ha fet aquesta activitat.

Els alumnes que acreditin haver realitzat pràctiques externes extracurriculars a una titulació de postgrau també podran sol·licitar reconeixement dels crèdits de les pràctiques externes curriculars. En aquest cas, hauran d'aportar una còpia del conveni de pràctiques extracurriculars signat. A més a més, hauran de lliurar una memòria de pràctiques que inclogui els objectius establerts, una descripció detallada de les activitats fetes, els resultats obtinguts i la valoració personal de la tasca realitzada i de les condicions en què s'ha dut a terme.

En tot cas, la sol·licitud de reconeixement de crèdits es farà en el període que estableixi el CEP al calendari d'actuacions administratives dels estudis de màster universitari (any acadèmic 2024-25).
Més informació sobre el tràmit de reconeixement de crèdits i els terminis establerts.

Normatica aplicable

Normativa UIB: Acord normatiu 11124 del dia 19 de setembre de 2014 pel qual es modifica l'Acord normatiu 10336/2012, de 8 de juny, pel qual s'aprova la normativa de gestió de pràctiques externes dels estudiants de la UIB en empreses, entitats o institucions.

Normativa CEP: Acord del Comitè de Direcció del CEP del dia 15 de juliol de 2024 pel qual s'aprova el Reglament propi per a la realització de les pràctiques externes de postgrau de la Universitat de les Illes Balears.

Més informació

Per a més informació específica de cada assignatura de pràctiques externes, consultau la guia docent al pla d'estudis corresponent i contactau amb el coordinador de pràctiques de la titulació.

Informació específica de les pràctiques externes del Màster Universitari. Salut Laboral (Prevenció de Riscs Laborals)

Són obligatòries?

Sí, les pràctiques en centres de treball constitueixen una preparació necessària per a l'acompliment professional de les funcions preventives de nivell superior. Per això, el pla d'estudis del Màster Universitari en Salut Laboral (Prevenció de Riscs Laborals) de la Universitat de les Illes Balears inclou la realització de pràctiques curriculars externes, de manera obligatòria i presencial, mitjançant l'assignatura 10129 Pràctiques Professionals, de 8 crèdits europeus, equivalents a 200 hores de dedicació total de l'alumnat.

Tenen requisits acadèmics?

Encara que qualsevol estudiant de nou ingrés pot automatricular-se formalment en aquesta assignatura des del primer dia, es recomana inscriure's en les pràctiques per procediment d'ampliació de matrícula en haver superat totes les assignatures del bloc obligatori comú i haver cursat o estar cursant alguna assignatura optativa d'especialització.

Quan escaigui, l'estudiant ha de dirigir-se a l'Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials, <oficinasuport@uib.es>, per tramitar, amb la màxima confidencialitat, les recomanacions pertinents per dur a terme les pràctiques professionals externes.

En què consisteixen aquestes pràctiques?

Cada estudiant del Màster ha d'observar el desenvolupament d'activitats preventives diverses de nivell superior en un centre de treball en els àmbits de la seguretat en el treball, l'ergonomia, la psicosociologia aplicada a la prevenció de riscs laborals, la higiene industrial, la vigilància de la salut, la gestió de la prevenció, les activitats de formació preventiva, les relacions amb el Comitè de Seguretat i Salut i els delegats de prevenció..., i, en la mesura que sigui possible, segons l'especialització cursada, participar en aquestes activitats sota la supervisió i tutela d'un o diversos tècnics superiors en prevenció de riscs laborals en exercici professional actiu en aquest centre de treball.

Durant el període de pràctiques acordat, cada estudiant acompanyarà els tècnics durant la seva jornada laboral per aprendre de manera directa com es desenvolupen les diferents tasques que constitueixen la finalitat d'un servei de prevenció, com s'implementen els procediments preventius i controls i com es gestionen els riscs detectats. Així mateix, com a competència transversal, ha de comprendre que qualsevol activitat professional ha de fer-se des del respecte als drets fonamentals, la promoció de la igualtat entre dones i homes, el principi d'accessibilitat universal i disseny per a totes les persones i la protecció mediambiental, i d'acord amb els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Quina és la durada de les pràctiques?

La dedicació de l'alumnat a l'assignatura de pràctiques professionals està establerta en 200 hores (8 crèdits europeus), de les quals 150 o més han de ser presencials a l'empresa, i la resta, de treball autònom.

En general, el període de pràctiques pot abastar des de la data en què s'activa la primera automatrícula de l'any acadèmic fins al 31 d'agost de l'any següent. Segons la disponibilitat dels tècnics de l'entitat, s'establirà el període més adequat per a cada estudiant i s'acordaran entre 3 i 7 hores efectives per dia laborable, fins a sumar un mínim de 150 hores presencials, no necessàriament en dies consecutius. Per tant, és possible realitzar diversos períodes de pràctiques al llarg de l'any acadèmic, fins i tot en empreses diferents.

On poden fer-se?

Les pràctiques professionals del Màster poden fer-se al servei de prevenció de qualsevol empresa privada o institució pública amb seu en qualsevol municipi de qualsevol país. L'únic requisit és que aquesta entitat tingui subscrit un conveni de cooperació educativa amb la Universitat, de manera prèvia i amb vigència indefinida.

La llista d'entitats col·laboradores de la UIB per dur a terme les pràctiques externes pot consultar-se a la pàgina web del Departament d'Orientació i Inserció Professional de la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears: https://fueib.org/es/doip/286/convenio_doip.

Es poden proposar altres entitats col·laboradores?

Per descomptat! Si l'empresa triada encara no figura a la llista d'entitats col·laboradores de la Universitat, pot dirigir-se al Centre d'Estudis de Postgrau i facilitar-los el nom i l'adreça electrònica d'una persona de contacte en aquesta empresa. La UIB té aprovat un model genèric de conveni per a les pràctiques acadèmiques externes curriculars i extracurriculars d'estudiants de grau i postgrau de títols oficials i propis, que pot concretar-se quan es desitgi amb qualsevol empresa privada o institució pública que interessi a l'alumnat del Màster.

Convé tramitar la sol·licitud amb la màxima antelació possible, perquè la signatura d'un conveni és un procediment administratiu que requereix temps. Per això, es recomana ajornar la matrícula de l'assignatura 10129 Pràctiques Professionals fins a haver comprovat la vigència d'un conveni de cooperació amb l'entitat d'acolliment.

Com es tria el centre de pràctiques?

Perquè l'organització i el desenvolupament de les pràctiques externes comporti el menor sobreesforç econòmic possible, ha de ser cada estudiant qui iniciï els contactes amb algun tècnic superior en prevenció de riscs laborals que estigui en servei actiu en alguna entitat pública o privada que sigui del seu grat, per proximitat geogràfica, per activitat econòmica, per coneixement previ..., i li proposi la realització de les pràctiques sota la seva tutela quan compleixi els requisits acadèmics establerts.

El Departament d'Orientació i Inserció Professional de la Fundació Universitat-Empresa de la UIB ofereix assessorament gratuït a l'alumnat del Màster per trobar centre de pràctiques i/o millorar la seva situació laboral. Per concertar una entrevista presencial, telefònica o telemàtica amb aquest servei, escriviu a <fuedoip@uib.es>.

Pot haver-hi més d'un tutor de pràctiques?

Sí, diferents tècnics de l'entitat d'acolliment poden supervisar el treball de l'estudiant durant el període de pràctiques. No obstant això, formalment el coordinador de les pràctiques ha de ser només un, que constarà en els documents com «el tutor de l'entitat». Per part de la Universitat, el seguiment de les pràctiques el duu a terme la tutora acadèmica nomenada per la Direcció del Màster.

Es poden fer les pràctiques a la pròpia empresa?

Les pràctiques tenen caràcter formatiu i, per tant, no impliquen relació laboral ni remuneració econòmica. Per aquesta raó, la normativa general prohibeix la realització de les pràctiques a la mateixa empresa o institució amb la qual es manté una relació contractual. En el cas d'empreses multinacionals, institucions amb múltiples centres de treball o en alguns supòsits excepcionals degudament justificats, es poden autoritzar les pràctiques a la mateixa entitat on treballa l'estudiant, si assumeix el compromís de diferenciar clarament les pràctiques del Màster de la seva activitat laboral habitual.

Qui assumirà la cotització a la Seguretat Social?

Tenint en compte que les pràctiques del Màster no estan remunerades, la Universitat assumirà, quan així s'estableixi reglamentàriament, les obligacions derivades de la inclusió de l'alumne/a en el sistema de la Seguretat Social en els termes determinats a la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 28/2018, de 28 de desembre, per a la revaloració de les pensions públiques i altres mesures urgents en matèria social, laboral i d'ocupació.

Què cal fer si les pràctiques impliquen contacte habitual amb menors?

L'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de protecció jurídica del menor, estableix com a requisit per a l'accés a activitats que impliquin contacte habitual amb menors no haver estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, que inclouen agressió i abús sexual, assetjament sexual, exhibicionisme i provocació sexual, prostitució i explotació sexual i corrupció de menors, així com per tràfic d'éssers humans.

Per tant, si l'activitat de l'empresa triada per fer-hi les pràctiques del Màster en Salut Laboral pot suposar una interacció freqüent amb menors d'edat, cada estudiant ha d'acreditar el compliment de la disposició anterior aportant al CEP un certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals, per via telemàtica, a <http://postgrau.uib.es/certificado_delitos_sexuales>, abans de l'inici de les pràctiques. Aquest certificat s'obté a la pàgina web del Ministeri de Justícia.

Com es tramita el pla de pràctiques de cada estudiant?

El pla de pràctiques específic de cada estudiant es formalitza mitjançant l'annex 2B (pràctiques curriculars de màster) del conveni.

Per iniciar la tramitació d'aquest annex, cada estudiant ha d'executar una tasca a Aula digital per comunicar les dades bàsiques de la proposta a la tutora acadèmica. Quan ella hagi confirmat el pla amb el tutor, el Centre d'Estudis de Postgrau facilitarà el text de l'annex 2B per procediment electrònic a l'estudiant —com a primer signant—, al tutor de l'entitat —segon signant—, a la tutora acadèmica —tercera signant— i al director del CEP —quart i darrer signant. Finalment, el CEP remetrà l'annex amb les quatre signatures a l'estudiant i a l'entitat col·laboradora.

Quan es poden iniciar les pràctiques?

Una vegada rebut l'annex signat per totes les parts, l'estudiant podrà incorporar-se a l'entitat en la data acordada en el pla de pràctiques. Haurà de complir l'horari previst, respectar les normes de funcionament de l'entitat col·laboradora (inclòs el seu codi de vestir), complir amb diligència les activitats acordades i mostrar en tot moment una actitud respectuosa cap a les polítiques de l'entitat i de la Universitat. També haurà de guardar confidencialitat i secret professional en relació amb la informació interna de l'entitat i les seves activitats, durant el període de pràctiques i després que aquestes hagin acabat.

Com s'avaluen les pràctiques?

L'avaluació de l'assignatura 10129 Pràctiques Professionals es fa seguint les directrius específiques previstes al pla d'estudis, que poden consultar-se a la guia docent. La qualificació de l'assignatura correspon a la tutora acadèmica de la Universitat.

Els elements d'avaluació prevists són l'informe final emès pel tutor de l'entitat, la memòria final elaborada per cada estudiant i qualssevol altres indicadors de seguiment que la tutora acadèmica consideri adequats.

La realització de les pràctiques i la presentació de la memòria estan definides a la guia docent com a activitats d'avaluació «no recuperables», per la qual cosa no n'escau una segona qualificació l'any acadèmic vigent.

Si l'estudiant no aconsegueix completar les pràctiques de manera satisfactòria l'any acadèmic vigent, podrà formalitzar una nova proposta per a l'any següent, amb l'opció de canviar d'empresa i, per tant, de tutor.

Quin és el pla d'acció tutorial de la UIB durant el període de pràctiques?

Quan sigui necessari, i sempre que ho desitgin, el tutor de l'entitat i el mateix estudiant poden concertar una cita presencial, telefònica o telemàtica amb la tutora acadèmica per resoldre dubtes, comunicar-li qualsevol incidència que hagi sorgit o, simplement, mantenir-se en contacte.

Les visites al centre de pràctiques que la tutora acadèmica consideri oportú fer també es concertaran prèviament per correu electrònic.