Màster Universitari en Psicologia General Sanitària
Any acadèmic 2024-25
- Perfil d'ingrés i criteris d'admissió
- Objectius acadèmics i professionals
- Accés a altres estudis i sortides professionals
- Estructura dels estudis
- Examen final
- Criteris d'avaluació i exàmens
- Direcció dels estudis
- Composició de la Comissió Acadèmica per a MPGS
- Comissió de reconeixement i transferència de crèdits per a MPGS
Perfil d'ingrés i criteris d'admissió
És un requisit per accedir al Màster Universitari en Psicologia General Sanitària tenir un títol de llicenciat o graduat en Psicologia i, si escau, la formació complementària que garanteixi que l'interessat ha obtingut almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari (Ordre ECD/1070/2013, de 12 de juny, per la qual s’estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials de Màster en Psicologia General Sanitària que habiliti per a l’exercici de la professió titulada i regulada de psicòleg general sanitari).
En aquest sentit, els graduats en Psicologia que hagin superat plans d'estudis amb menció en Psicologia de la Salut adaptats a l'Ordre CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a què s'ajustaran els plans d’estudis del grau de Psicologia, compleixen aquest requisit d’accés, atès que el seu títol universitari oficial de grau té una menció en Psicologia de la Salut.
Igualment, segons l'acord de la REACU de 15 de gener de 2020, els graduats en Psicologia i llicenciats en Psicologia amb un títol emès a l'Estat espanyol abans que entràs en vigor l'Ordre CNU/1309/2018 compleixen els requisits necessaris per accedir al Màster en Psicologia General Sanitària.
Així mateix, han de complir els requisits d'accés aquells estudiants amb un títol expedit en qualsevol estat de l'Espai Europeu d'Educació Superior que sigui equivalent al de llicenciat/graduat en Psicologia i que, a més, acrediti una formació mínima de 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari o equivalent. *
Finalment, també compliran el criteri d'accés aquells estudiants amb un títol expedit per una institució aliena a l'Espai Europeu d'Educació Superior sense necessitat que estigui homologat al títol de llicenciat/graduat en Psicologia de l'Estat espanyol i que, a més, acrediti una formació mínima de 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari o equivalent. *
La titulació d’ingrés dels estudiants que accedeixen al màster amb un títol estranger l’ha de valorar una comissió externa a la UIB que pot tardar fins a dos mesos a emetre la resolució. Per aquest motiu, es recomana que aquests estudiants facin la preinscripció, com a molt tard, fins al 16 de maig de 2024. Per a les sol·licituds que es realitzin més enllà d’aquesta data no es podrà garantir que la resolució de la comissió externa arribarà a temps per decidir l’accés a la titulació.
Aquests estudiants, a més de la documentació de preinscripció habitual, han de presentar emplenat el formulari per sol·licitar l’anàlisi de l’expedient a la comissió esmentada. És imprescindible adjuntar els programes o guies docents de les matèries i/o assignatures indicades al formulari, expedits per la universitat d’origen, per a l’anàlisi de l’expedient.
A més, en el moment de la preinscripció, el diploma de la titulació o titulacions d’accés, així com el certificat acadèmic corresponent, ja han d’estar degudament legalitzats i traduïts.
Per a més informació, consultau l’Acord del Consell d’Universitats.
En qualsevol cas, els estudiants estrangers, tal com assenyala l'apartat d'Admissió de la Guia de suport per a l'elaboració de la memòria de verificació de títols oficials universitaris (grau i màster) de l'ANECA, hauran d'acreditar un nivell de coneixement en almenys una de les llengües oficials de les Illes Balears (castellà o català) equivalent a un B2.
Per a aquells estudiants amb titulació estrangera que volguessin ingressar en el Màster sense haver obtingut 90 crèdits ECTS de formació en l'àmbit específicament sanitari durant la seva llicenciatura/grau en Psicologia, la Universitat contemplarà com a complements formatius, prèvia a l'ingrés en el Màster, les assignatures optatives sanitàries de l'actual grau en Psicologia de la nostra Universitat que es requereixin per aconseguir aquest nombre de crèdits. La Comissió Acadèmica del Màster determinarà en cada cas el nombre de crèdits que són necessaris cursar fins a arribar als 90 exigits en funció de l'expedient previ de l'alumne. En l'apartat 4.6 d'aquesta memòria s'amplia la informació sobre com es dugués a terme aquest procediment.
Atès que s'establirà un numerus clausus davant la impossibilitat d'oferir tant una adequada formació acadèmica com especialment pràctica a grups molt nombrosos, s'estableix el següent sistema d'admissió:
- Si el nombre de sol·licituds que compleixen amb el criteri d'accés és igual o inferior al numerus clausus establert, seran admesos tots els estudiants.
- Si el nombre de sol·licituds que compleixen amb el criteri d'accés excedeix el numerus clausus establert, s'aplicaran els següents criteris d'admissió amb les seves respectives ponderacions en una escala de 0 a 10:
- Expedient acadèmic: 50%
- Valoració d'altres mèrits (experiència professional, nivell B2 d'anglès, publicacions científiques, beques, assistència a reunions científiques, etc.): 30%
- Model d'autovaloració - Currículum - Entrevista personal: 20%. El contingut d'aquesta entrevista es centrarà en indagar sobre les habilitats personals (e.g. habilitats d'interacció social), els coneixements previs en matèria de Psicologia Clínica i de la Salut i en el nivell de motivació cap a la professió que presenti l'estudiant. L'expedient acadèmic i altres mèrits faculten, no hi ha dubte, per a la posterior formació, però de manera general, és a dir, per a qualsevol àmbit de la Psicologia. En canvi, en el nostre cas, la finalitat de l'entrevista és que, en tractar-se d'un títol que habilita per a una professió i que necessàriament parteix d'un nombre de places molt restringides, cal intentar seleccionar a aquells estudiants que realment ja parteixen d'uns principis, habilitats i coneixements que garanteixin, en la mesura del possible, l'èxit formatiu en l'àmbit clínic i de la salut. L'objectiu és minimitzar al màxim els abandonaments o el fracàs acadèmic ja que en cada cas en què es doni una d'aquestes circumstàncies cal afegir l'efecte negatiu que això ja té de per si, l'agreujant que en el seu moment molts estudiants van quedar fora de l'accés al Màster.
La Comissió Acadèmica del Màster serà l'encarregada del procés d'admissió (veure apartat a) del punt 5.1. Descripció del Pla d'Estudis).
En el cas que un estudiant no estigui d'acord amb qualsevol de les decisions pot presentar un recurs davant el/la director/a del màster, qui una vegada realitzades les comprovacions i les consultes pertinents emetrà un informe, contra el qual l'alumne pot presentar un recurs davant la UIB a través del Servei d'Alumnes.
Objectius acadèmics i professionals
L'objectiu del màster en Psicologia General Sanitària és l'habilitació com Psicòleg General Sanitari, professió definida per l'Ordre ECD/1070/2013 de 12 de juny del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport (BOE de 14 de juny). El text atribueix legalment al Psicòleg General Sanitari la condició de Professional Sanitari i estableix les competències professionals a l'àrea de la salut que se li reserven específicament, en concret, segons se cita en la Llei: "la realització de recerques, avaluacions i intervencions psicològiques sobre aquells aspectes del comportament i l'activitat de les persones que influeixen en la promoció i millora de l'estat general de la seva salut, sempre que aquestes activitats no requereixin una atenció especialitzada per part d'altres professionals sanitaris". L'àmbit d'exercici del psicòleg general sanitari és preferentment el privat.
Competències genèriques de la titulació
- Capacitat d'organització i planificació.
- Capacitat de presa de decisions.
- Capacitat de treball a un equip interdisciplinar.
- Capacitat per comunicar-se amb experts d'altres camps.
Competències específiques de la titulació
- Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, on tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius establertes per l'OMS.
- Aplicar els fonaments de la bioètica i el mètode de deliberació en la pràctica professional, ajustant-se el seu exercici com a professional sanitari al que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.
- Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de maneig de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
- Analitzar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'acompliment professional.
- Redactar informes psicològics de forma adequada als destinataris.
- Formular hipòtesis de treball en investigació i recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, aplicant el mètode científic.
- Conèixer el marc d'actuació del psicòleg general sanitari i saber derivar a l' professional especialista corresponent.
- Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
- Saber comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
- Coneixement de les obligacions i responsabilitats del personal sanitari relatives a la confidencialitat de la informació i de la protecció de dades personals dels pacients.
- Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica del comportament humà, així com els factors socials i biològics que poden afectar-lo.
- Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà
- Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
- Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment els relacionats amb la salut mental.
- Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que d'ells es deriven per a l'abordatge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb els problemes de salut.
- Planificar, realitzar i, si s'escau, supervisar el procés d'avaluació psicològica del comportament humà i dels factors psicològics associats amb els problemes de salut per establir l'avaluació dels mateixos.
- Dissenyar, desenvolupar i, si escau supervisar i avaluar plans i programes de intervenció psicològica, en funció de l'avaluació psicològica i de les variables individuals i socials concurrents en cada cas.
- Conèixer les activitats necessàries per a la constitució, posada en marxa i gestió de una empresa, les seves diferents formes jurídiques i les obligacions legals, comptables i fiscals associades.
- Coneixements de la normativa vigent en l'àmbit sanitari espanyol.
- Realitzar activitats de promoció i d'educació per a la salut psicològica individual i comunitària.
Accés a altres estudis i sortides professionals
Els estudiants que estiguin en possessió del títol de Màster Universitari en Psicologia General Sanitària podran accedir a la professió de Psicòleg General Sanitari regulada per l'Ordre ECD/1070/2013 de 12 de juny del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport (BOE de 14 de juny).
Estructura dels estudis
El pla d'estudis segueix les directrius del BOE Núm. 142 de 14 de juny de 2013 - resolució 6412. El Màster en Psicologia General Sanitària concentra la docència dels quatre mòduls (bàsic, específic 1, específic 2 i específic 3) en dos blocs d'11 setmanes cadascun.
L'estructura i les assignatures les podeu consultar a l'apartat "Assignatures" d'aquesta titulació.
Examen final
Presentació i defensa pública del Treball de Fi de Màster (TFM)
Criteris d'avaluació i exàmens
Els criteris d'avaluació i els exàmens apareixeran detallats en les guies docents de cada assignatura.
Direcció dels estudis
Dra. María Balle Cabot
Composició de la Comissió Acadèmica
- María del Pilar Andrés Benito
- María del Carmen Borrás Sansaloni
- Miquel Rafel Tortella Feliu
- Alfonso Morillas Romero
- Mateu Servera Barceló
- Gloria García de la Banda García
- Núria González Bennasar